5 Trends inden for e-commerce automatisering i 2025

5 Trends inden for e-commerce automatisering i 2025

Som e-commerce virksomhed er det afgørende at holde sig opdateret på de nyeste trends inden for automatisering. I en branche, hvor marginer ofte er små og konkurrencen intens, kan automatisering være forskellen på succes og fiasko. Her gennemgår vi 5 vigtige trends inden for e-commerce automatisering, som du bør kende til i 2024 (og nok også i 2025).

 

1. Kunstig intelligens i økonomistyring

Kunstig intelligens (AI) er ved at ændre måden, vi håndterer økonomistyring på i e-commerce. Med AI-drevne løsninger kan du nu automatisere tidskrævende opgaver som:

– Kategorisering af transaktioner

– Fejlfinding i bogføring

– Forudsigelse af cash flow og likviditet

For din webshop betyder det, at du kan bruge mindre tid på bogføring og mere tid på at udvikle din forretning. Samtidig får du et mere præcist overblik over din økonomi i realtid.

 

Ordresynkronisering fra webshop til regnskab

 

2. Integration mellem systemer

En trend, der har eksisteret i mange år (og også er en af årsagerne til Pairy blev til) er, at systemer skal tale sammen på kryds og tværs. Vi bruger mange forskellige systemer i vores virksomheder, og jo tættere de kan være integreret, jo bedre. Et eksempel er integration mellem din webshop og dit regnskabsprogram, hvor du har behov for at få overført:

– Ordrer

– Kundedata

– Betalinger

 

Med Pairys integration mellem din webshop og dit regnskabssystem, opdateres dine data på tværs af systemer.

Tænk på scenariet, hvor en kunde ringer for at ændre en ordre. Med integrationen mellem regnskabsprogram og webshop kan du se ordrestatus, lagerbeholdning og kundens historik – alt sammen uden at skulle tjekke flere systemer.

Andre eksempler på integrationer, som du bør have i din webshop, er integrationer til din marketingplatform og projektstyringsværktøjer. Jo flere systemer du kan forbinde jo mere tid kan du spare og jo større udbytte.

Styring af webshop

3. Omnichannel

I 2024 handler e-commerce ikke kun om din webshop. Det handler om at skabe en sammenhængende oplevelse på tværs af dine kanaler:

– Webshop

– Fysiske butikker

– Marketplaces (f.eks. Amazon, Zalando)

– Social shopping (Instagram, Facebook)

 

Udfordringen ligger i at holde styr på salg, lager og bogføring på tværs af disse kanaler. Her kommer automatisering ind i billedet.

Dette betyder, at uanset om en ordre kommer fra din webshop, en fysisk butik eller via Instagram, bliver den automatisk bogført korrekt og opdateret på tværs af alle platforme.

Andre eksempler på en omnichannel udfordring mange fysiske butikker står overfor er muligheden for at benytte gavekort på tværs af fysiske butikker og webshops. Noget der lyder simpelt, men sjældent er det i praksis.

 

4. Automatiseret compliance og momsrapportering

Med nye EU-krav til e-commerce bliver compliance stadig mere komplekst. Automatisering er nøglen til at håndtere:

– One Stop Shop (OSS)

– Forskellige momssatser

– Landespecifikke krav

Pairys integration med regnskabssystemer som Billy, Dinero og e-conomic sikrer vi, at dine ordrer automatisk bogføres med korrekt moms, uanset hvilke lande du sælger til. Dette reducerer risikoen for fejl og gør momsrapportering til en langt mindre tidskrævende opgave.

Lagerstyring

5. Integreret Supply Chain Management

Automatisering af forsyningskæden er en trend, der virkelig kan øge din bundlinje. Dette omfatter:

– Automatisk lagerstyring og genbestilling

– Leverandørintegration

– Dropshipping automation

– Forudsigelse af lagerbehov

 

Hvad betyder disse trends for din webshop?

For at udnytte disse trends optimalt, bør du:

 

  1. Vurdere din nuværende automatiseringsgrad
  2. Identificere de områder, hvor automatisering kan give størst værdi
  3. Prioritere dine indsatser baseret på ROI
  4. Starte med ‘lavthængende frugter’ for hurtige gevinster

 

Husk, at automatisering ikke behøver at være en altomfattende proces. Start i det små og byg gradvist op i stedet for at forsøge at gøre det hele på en gang. Det er også vigtigt at have sig for øje, at det ikke er alle automatiseringer, der giver mening for alle. Vælg det ud, som giver bedst mening for din virksomhed på det stadie den er på.

 

Sådan kommer du i gang

  1. Kortlæg dine nuværende processer
  2. Identificer tidskrævende, manuelle opgaver
  3. Undersøg automatiseringsmuligheder som Pairys integrationer.
  4. Implementer løsninger gradvist i stedet for at forsøge alt på én gang.

 

Undgå faldgruben med at automatisere ineffektive processer – optimér først, automatisér derefter.

 

Konklusion

Automatisering i e-commerce handler om mere end bare at spare tid. Det handler om at skabe en mere effektiv, fejlfri og skalerbar forretning. Ved at udnytte trends som AI i økonomistyring, integrationer, omnichannel harmonisering, automatiseret compliance og integreret supply chain management, kan du positionere din webshop til succes i 2024 og frem.

Hjælp
Resultater
Kontakt os

    Dit navn (valgfrit)


    Din E-mail


    Din besked

    Vedhæft fil

    Tak for din henvendelse.
    Beskeden er nu sendt.
    Vi vil vende tilbage hurtigst muligt