10 måder at spare tid på din webshop

10 måder at spare tid på din webshop

At drive en webshop er tidskrævende. Det er der ingen tvivl om. Du vil nok altid kunne finde på flere ting at bruge din tid på. Derfor har vi i dette indlæg listet en række steder, hvor du kan spare tid i din dagligdag som webshopejer.

1) Få overblik over dit tidsforbrug

Første skridt på din vej mod at spare mere tid er at finde ud af, hvor din tid ryger hen. Der findes en række programmer og plugins, som kan måle dette for dig. Vi kan bl.a. anbefale RescueTime. Her kan du få overblik over, hvad du bruger tiden på i løbet af dagen. RescueTime kategoriserer også tiden for dig, så du kan se, hvor mange % du bruger på uproduktive ting. På den måde kan du indsnævre de områder, som du bør fokusere på for at blive mere produktiv.

2) Outsource opgaver der ikke er din spidskompetence

Som nystartet er det klart, at man selv tager sig af alle opgaver. I takt med, at du får flere og flere ordrer bør du dog uddelegere de opgaver, som du enten ikke gider eller ikke er særlig gode til. Det kan enten være ved at ansætte en medarbejder, hyre et bureau ind eller sætte et automatiseringsværktøj op til opgaverne. Mulighederne er mange og i den digitale tidsalder findes der en lang række værktøjer, der kan lette eller helt automatisere dele af din forretning. Det er både langt billigere og mere effektivt, end hvis du selv skulle håndtere dem. Start derfor med at finde områder, hvor du bruger for meget tid og find derefter ud af, hvorvidt der er et værktøj, der kan klare det eller du kan ansætte dig til at få løst opgaverne.

3) Automatiske produktfeeds til salgskanaler

Hvis du kører annoncer på Facebook eller Google Ads kan det godt betale sig at kigge på Facebook Products og Google Shopping. Her kan du feede dine produkter ind, så de automatisk vises for potentielle kunder. Udover Google og Facebook kan det også være relevant med feeds til Amazon eller andre markedspladser, hvor dine produkter er relevante. Hos Pairy kan vi hjælpe dig med sætte produktfeeds op til de forskellige kanaler, kontakt os på [email protected] for at høre nærmere.

4) Automatiser supporten

Supporten kan være en stor tidsrøver når først du begynder at få besøgende og kunder på din shop. Det kan derfor godt svare sig at automatisere så mange af supportprocesserne som muligt. Zendesk er et af de værktøjer, som kan hjælpe dig med det. Udover at have chat- og supportværktøjer, som er overskuelige og lette at bruge, kan de også automatiseres en hel del. Hvis du eksempelvis har chat på din webshop kan du 2-trinssupport. Her skal den besøgende først skrive, hvad henvendelsen drejer sig om. Hvis der så findes et indlæg i supportarkivet, der matcher det, så bliver den besøgende præsenteret med muligheden for at læse det i stedet for at kontakte en medarbejder.

 

Det kræver selvfølgelig, at der investeres tid i, at opbygge et solidt supportarkiv. Når det arbejde er gjort er der dog en stor mængde tid at spare på henvendelser hver dag. Zendesk har også en chatbot, som kan lære at svare kunder på vegne af dig. Den kan ikke bruges på dansk i skrivende stund. Har du derimod en engelsk shop er det helt sikkert noget, som du bør prøve kræfter med. Du kan også sætte Messenger Chat Bot op, hvor du kan prædefinere spørgsmål og svar til de besøgende på din Facebook-side.

5) Automatiser din bogføring med Pairy

Med Pairy får du automatisk bogføring af ordrerne fra din webshop i dit regnskabsprogram. Jo flere ordrer du har, jo mere tid sparer du. Det tager 10 minutter at sætte op og så kan du ellers læne dig tilbage og spare tid. Du kan læse mere om, hvilke systemer vi understøtter her.

6) Få sat fraud protection op

Svindel er et stort problem for webshops og særligt små webshops rammes hårdt når der svindles med ordrer. Det er derfor vigtigt, at du får sat fraud protection op på din betalingsløsning. Det kan ikke løse alle svindler, men det kan hjælpe med at minimere antallet. Tag fat i din betalingsudbyder for at høre nærmere om de muligheder de tilbyder. Svindlerne er kreative, så det er vigtigt hele tiden at følge med i udviklingen.

7) Brug Slack til intern kommunikation

Direct messaging overtager så småt e-mail-markedet på intern kommunikation og med god grund. Hos Pairy bruger vi Slack, og det er et kanon værktøj til den interne kommunikation. Der kan deles filer på tværs af afdelinger, skrives direkte med kollegaer og oprettes kanaler til specifikke projekter. Det giver et langt bedre flow i den interne kommunikation end e-mail gør. Der findes også alternative værktøjer fra både Microsoft og Facebook, hvis du allerede bruger værktøjer fra dem. Hvis du bruger e-mail til den interne kommunikation i dag bør du dog kigge på alternativer.

8) Brug IFTTT til at automatisere små opgaver

IFTTT (IF This Then That) er et værktøj, der kan hjælpe dig med at automatisere små simple opgaver, som foretager ofte. Det kan være alt fra at synkronisere kontakter fra telefonen til et Google Sheet til at logge hvor meget tid du bruger på forskellige lokationer. Mulighederne er mange, og du kan gå på opdagelse i deres store arkiv for at få inspiration til, hvad du kan automatisere.

9) Brug en automatisk mødeplanner

Afhængig af, hvor mange møder du holder, kan planlægningen af disse være en usynlig tidsrøver. Dette kan elimineres ved at have en automatisk mødeplanner. Med disse værktøjer taster du ind, hvornår du er ledig til aftaler. Så kan du sende et link til en person du skal holde møde med. Personen kan så selv booke ind, hvornår det passer ham/hende at holde møde indenfor de rammer du har sat op. Der findes en lang række, men vi har gode erfaringer med You Can Book Me.

10) Planlæg social opslag

Det kan tage en god del tid at finde på nye opslag til de sociale medier. Denne indsats bliver hurtigt uproduktiv, hvis det er noget du gør på daglig basis. Sæt derfor tid af hver måned til at planlægge de opslag du kan. Ved at sætte tid af til effektivt at gøre det undgår du de mange dage i løbet af måneden, hvor du river dig i håret fordi du skal finde på noget. Der skal selvfølgelig stadig være plads til spontanitet så lad være med at planlægge alle dage på forhånd.

Hjælp
Resultater
Kontakt os

    Dit navn (valgfrit)

    Din E-mail

    Din besked

    Vedhæft fil

    Tak for din henvendelse.
    Beskeden er nu sendt.
    Vi vil vende tilbage hurtigst muligt