Priser
Sådan får du mere kvalitetstrafik til din webshop

Sådan får du mere kvalitetstrafik til din webshop

Du har åbnet din nye shop. Den er delt med venner, familie og på de sociale medier og nu venter du blot på ordrerne vælter ind. Desværre gør de i langt de fleste tilfælde ikke det (selvom det ville være en skøn verden at leve i). For at skabe løbende salg i din webshop er det vigtigt at skaffe kontinuerlig kvalitetstrafik. Det kan være en jungle at finde ud af, hvilke områder du skal fokusere på. For hvad nu hvis den trafik du skaffer ikke leder til salg? Så er du ligevidt. Vi har nedenfor listet en række muligheder til at skaffe mere kvalitetstrafik til din webshop.

 

Al trafik er ikke samme kvalitet

Det første du skal gøre er at spørge dig selv, hvem køber mine produkter. Hvis du allerede har en webshop kørende kan du måske endda se et mønster i dem der køber hos dig. Derved kan du begynde at udvælge dig en målgruppe. Når du har på plads hvem du vil henvende dig mod er det næste skridt at vælge hvilke medier du skal bruge. Eksempelvis vil Linked In være stedet at markedsføre til én bestemt målgruppe. Pinterest kan være en guldmine for en anden. Pointen er, at det ene ikke er bedre end det andet generelt. Det kommer helt an på din forretning og dine potentielle kunder.

Betalt markedsføring er selvfølgelig godt ift. præcis målretning, men hvad nu hvis du ikke vil bruge en formue til at starte med. Du kan i så fald eksempelvis arbejde med at skrive blogindlæg og skaffe generel organisk trafik fra de sociale medier du benytter.

 

4 tips til hvor trafikken kan komme fra

At skaffe trafik generelt og at skaffe den rigtige trafik er dog svært og kræver arbejde. Det er noget som mange webshops og forretninger slås med i dagligdagen. Nedenfor er en liste over 4 kilder, som din trafik kan komme fra.

1) Blogs
Hvis du opretter en blog er det selvfølgelig ikke nok i sig selv. Indholdet du vælger at fylde bloggen med har utrolig meget at sige om, hvorvidt folk gider læse og dele bloggen. Hvis du formår at skrive indhold der er relevant for din målgruppe kan det dog være en guldmine til ny trafik til din webshop. Det gode ved gode blogindlæg er, at indholdet kan leve i rigtig lang tid.

2) Sociale medier
Sociale medier er en kæmpe trafikkilde for mange forretninger i dag. Det er dog vigtigt, at du vælger at fokusere til at starte med. Start med en kanal, og når du mestrer den kan du begive dig videre til den næste. Starter du ud med at sætte din forretning på alle de sociale medier samtidig er det nærmest dømt til at fejle. En ulempe ved sociale medier er, at det kræver kontinuerlig meget tid. Indholdet lever ikke særlig længe ad gangen.

3) Podcast
Podcasts er vokset markant de senere år, og det ser ikke ud til, at det er en trend der stopper. Podcast er en fantastisk mulighed for at nå ud til et helt nyt publikum du ikke har haft adgang til tidligere. Podcast er endnu ikke så moden (teknologien omkring er i hvert fald ikke) til at det er den største trafikkilde til din shop. Podcasts kan bruges i samspil og måske mere branding end det kan bruges til direkte salg. Det afhænger selvfølgelig af din forretning og hvilken type det er. Vi vil dog anbefale, at du venter med podcasts til du mestrer mindst 2 af de øvrige kanaler.

4) Video
Online video eksploderer. Det er en oplagt mulighed at skaffe nye leads til din forretning. Hvor man før i tiden var meget opmærksom på, at video skulle se professionelt ud for at virke. Så er virkeligheden en anden i dag. I dag er det nærmest foretrukket, at videoen ikke ligner en TV-reklame. Tag din iPhone frem og begynd at dokumentér dine produkter. Lav behind-the-scenes videoer der viser om livet i din forretning. Det virker langt mere autentisk og virkelig end et professionelt produceret TV-spot.

Ovenstående er blot nogle stykker af mange muligheder du har for at skaffe trafik til din webshop. Jo mere erfaring du får jo bedre vil du også blive til det. Det er ikke billigt (hvad enten man betaler i tid eller penge) at skaffe relevant trafik til din webshop. Så sørg for at vælge de rigtige kanaler for din forretning.