Skal du bruge affiliate partnere på din webshop?

Skal du bruge affiliate partnere på din webshop?

Affiliate marketing kan være en fantastisk måde at vækste salget i din webshop på. Det kan give dig en marketingkanal, hvor du kun betaler noget, hvis du rent faktisk får et salg ud af det. Det kan lyde som en no-brainer, men der er alligevel tilfælde, hvor det ikke giver mening at give sig i kast med det. Nedenfor har vi givet en kort gennemgang af, hvad affiliate marketing går ud på, og hvilke fordele der er ved at bruge det som webshop.

Hvad er affiliate marketing?

Affiliate marketing går ud på, at du får andre hjemmesider til at skrive om dit produkt og sælge for dig. Typisk foregår det igennem en affiliate platform/portal, som forbinder webshops med affiliate websites. Lad os antage, at du sælger sko på din webshop og skriver dig op hos en affiliate platform. Så vil alle affiliate websites, der er tilmeldt platformen kunne se, at der nu er en ny webshop på platformen, som sælger sko. Herefter kan de websites det er relevant for, begynde at linke ind til din webshop til de produkter, hvor det giver mening. Det foregår i praksis således, at affiliate partnerne får et unikt link de skal bruge til din webshop. Hvis en kunde køber efter at have brugt et sådan link vil salget blive attribueret til affiliate partneren og du skal betale en kommission for salget.

 

Det kan være, at websitet skriver en ny artikel om dine sko og linker ind til produkterne. I teorien får du derfor en lang række websites, der sælger for dig.

Hvordan kommer jeg i gang med at sælge via affiliates?

Der findes i Danmark en række portaler, som lever af at forbinde webshops med affiliate marketers. Et godt sted at starte er derfor ved at skrive dig op på disse. Du bliver bedt om at udfylde en række ting, beskrive din webshop, produkter og uploade relevant billedmateriale såsom logo mv.. Du skal også udfylde, hvad du vil betale i kommission pr. salg samt hvor lang tid cookieperioden skal være.

 

Et par af de største platforme at komme i gang på i Danmark er Salestring og Partner Ads.

 

Hvor lang skal cookieperioden være?

Cookieperioden er den periode, som der går fra kunden har klikket på et link hos partneren til salget ikke længere skal attribueres til dem. Lad os sige, at du har valgt en cookieperiode på 5 dage. Hvis slutkunden på dag 1 klikker på linket og på dag 5 køber noget, vil salget blive attribueret til den affiliate partner de har klikket ind fra. Hvis slutkunden ender med at købe noget dag 6 vil det ikke blive attribueret til partneren og du vil ikke skulle betale kommissionen. Det kan være nærliggende at tænke, at du bare skal sætte cookieperioden så lav som muligt, men det er også et salgsargument overfor affiliate partneren, at cookieperioden er længere. Det er derfor noget du kan lege lidt med og se, hvor mange ansøgninger du får fra affiliate partnere.

 

Hvad skal jeg betale i kommission for affiliate salg?

Det er igen et spørgsmål, som du skal overveje grundigt. Jo højere kommission jo flere penge skal du aflevere, men jo flere ansøgninger fra affiliate partnere vil du sikkert også få. Du skal derfor lave et regnestykke på, hvor meget du har råd til at afgive på en ordre uden at du taber penge på det. Hvis du eksempelvis har en dækningsgrad på en ordre på 10%, så skal du ikke aflevere 15% i kommission. Så vil du tabe penge hver gang du sælger vi affiliate partnere. Kun hvis du ved at du tjener mere på dine kunder over tid og sælger til dem flere gange kan det være en holdbar strategi.

Juster løbende

Når først du er i gang er det vigtigt at du behandler din affiliate marketing som en strategi på linje med paid ads og SEO. Dvs. du løbende skal investere tid og kræfter i at kanalen kører som den skal. Det kan du gøre ved at holde øje med de partnere du har og løbende give dem mere og bedre materiale at arbejde med. Du skal se det som et samarbejde. Jo bedre forhold du giver dem, jo bedre kan de sælge for dig. Det er også vigtigt, at du holder øje med, om du har fået nogle partnere, som ikke overholder de retningslinjer du har sat op, og hvis der er det få stoppet samarbejdet med dem.

Hvornår skal jeg gå i gang med affiliate marketing?

Hvornår du skal gå i gang med at sælge via affiliates på din webshop er et svært spørgsmål at svare på. Typisk vil du kunne hente hurtigere salg via paid ads eller lignende. Hvis du allerede har en god ting kørende her eller du bevidst har fravalgt paid ads, så kan det være det giver mening at kigge på affiliate salg som din næste kanal. I alle fald er det vigtigt, at du sørger for at lægge den investering det kræver, ellers bliver det ikke en succes.

 

Er der ulemper ved affiliate marketing?

Selvom affiliate marketing kan være en virkelig god salgskanal for din webshop er der stadig nogle ting du skal overveje. Mange affiliate websites bruger SEO som deres primære måde at skaffe besøgende og kunder til det de reklamerer for. Det kan derfor betyde, at de konkurrerer om den samme trafik som dig på Google. I nogle tilfælde kan det derfor også betyde, at du ender med at betale kommission for et salg, som du havde fået alligevel. Det kan man selvfølgelig aldrig vide, men i teorien er det en mulighed.

 

Kan jeg bruge affiliate marketing uden en platform?

Du kan også vælge at gå udenom de traditionelle platforme og tilbyde et affiliateprogram direkte fra din egen webshop. Det vil typisk ikke give mening medmindre du har nogle meget specifikke holdninger til, hvordan hele dit affiliate program skal brandes overfor potentielle partnere. Det vil også være en langt dyrere investering upfront end ved at benytte en af de etablerede platforme. Det anbefales derfor kun at gå denne vej, hvis din webshop har en vis størrelse og du er klar til at investere en god del penge og tid i det.

Hjælp
Resultater
Kontakt os

    Dit navn (valgfrit)

    Din E-mail

    Din besked

    Vedhæft fil

    Tak for din henvendelse.
    Beskeden er nu sendt.
    Vi vil vende tilbage hurtigst muligt