Få flere salg på din webshop med Call-to-Actions – 10 tips til at skrive gode CTA’er

Få flere salg på din webshop med Call-to-Actions – 10 tips til at skrive gode CTA’er

CTA (Call-to-Action) kan være en vigtig medspiller i din marketingstrategi, og der er god grund til at implementere det på din webshop, hjemmeside, nyhedsbrev eller andre steder, hvor du føler det kan give værdi.

Læs med nedenfor, hvor vi vil forklare dig hvad Call-to-Action er, og samtidig gøre et forsøg på at guide dig til hvordan du kan skrive en god og effektiv Call-to-Action og hvad der er vigtigt at have med i sine overvejelser.

Vi håber, du har lyst til at læse med. 

First thing first: Hvad er Call-to-Action, og hvordan bruges det?

Call-to-Action betyder direkte oversat ‘kald til handling’. Og det er også hvad det er. Det er den sidste opfordring du giver dine besøgende til at udføre en bestemt handling, før de forlader din webshop, hjemmeside mv. Det er derfor en god idé at være lidt ekstra omhyggelig og kreativ, når du skal skrive en god og effektiv CTA.

Forskellige typer af CTA’er

Som sagt, er Call-to-Action en metode der skal få folk til at handle på lige nøjagtigt det du vil have dem til at handle på. Der findes flere forskellige Call-to-Action typer, og de adskiller sig i den handling man vil have sine kunder til at foretage. Her er det vigtigt, at anvende dem, som giver mest værdi for dig, og dét det skal kunne. 

Nogle eksempler på CTA’er kan være:

  1. “Køb nu” 
  2. “Shop nu” 
  3. “Læs mere” 
  4. “Prøv gratis” 
  5. “Tilmeld dig og få 20%” 
  6. “Kontakt os” 

Nedenfor vil vi komme ind på nogle af de ovennævnte eksempler. 

Køb nu CTA

“Køb nu” er en simpel og effektiv CTA, og som navnet antyder, en handling hvor du ønsker at opfordre dine besøgende til at gennemføre et køb. Denne type er derfor også den mest aggressive af alle CTA-typerne. Med en “køb nu” CTA er det vigtigt at sørge for, at denne appellere og relaterer sig til den besøgendes ønsker og behov, således at det overbeviser dem om at købe dit produkt. 

En “køb nu” CTA behøver nødvendigvis ikke indeholde ordet “køb”. Dét der ligger i det er, at man opfordrer den besøgende til at tage handling. Derfor kan “køb nu” CTA’er også lyde på f.eks “læg i kurv”, “tilføj til kurv” eller “gå til kassen”.

I eksemplet nedenfor har Bahne anvendt en “køb nu” CTA, ved at opfordre deres besøgende til at tilføje en vare til kurven. De har placeret CTA-knappen tydeligt på produktsiden, så den besøgende let kan se den og klikke på den. Når den besøgende så klikker på CTA-knappen bliver varen tilføjet til kurven, og processen med at foretage et køb bliver derfor strømlinet og nemt for kunden.

En af de største fordele ved at bruge en “Køb nu” CTA er, at det er en direkte og klar opfordring til handling, som kan øge konverteringsraten. Denne type CTA-knap er især effektiv, når den kombineres med en stærk og relevant produktbeskrivelse, tydelige produktbilleder og en nem og hurtig købsproces.

Shop nu CTA

“Shop nu” er af lidt mildere karakter end ovenstående. Her har du mulighed for at henvende dig til personer i din målgruppe, som måske ikke har hørt om dig før. 

Denne form opfordrer folk til at se din kollektion, dine produkter eller andet uden at føle sig presset til at købe.

I eksemplet nedenfor med Mos Mosh har de benyttet sig af denne funktion. De giver beskueren mulighed og frihed til at udforske deres kollektion, og presser ikke den besøgende til at købe noget med det samme.


En “shop nu” CTA kan være relevant hvis du f.eks henvender dig til en kold målgruppe. Her er målet at opbygge bevidsthed om dit brand og tiltrække opmærksomhed til dine produkter eller tjenester. 

Læs mere CTA

En “læs mere” CTA er en opfordring til at lade dine besøgende læse mere om dit produkt, tjenester, nyheder eller et andet givent emne inden de køber. Det er en god mulighed for at give de besøgende yderligere information, før de tager en beslutning om enten at tage handling til noget, eller at købe. 

Nedenfor er et eksempel med virksomheden, Pure Power. De har netop lanceret en ny produktserie, og ønsker at lade deres besøgende læse mere om deres nye produkter. 

Pure Power opfordrer altså ikke deres besøgende til at ligge noget i kurven med det samme, men giver dem muligheden for at lære produkterne at kende først, og derefter købe.

Prøv gratis CTA

Denne CTA opfordrer dine besøgende til at prøve dit produkt eller tjeneste uden omkostninger i en periode. Det er altså en god måde at få folk til at engagere sig med din virksomhed og dit brand, og samtidig opbygge tillid til dine produkter, inden de tager valget om at købe.


I ovenstående eksempel har vi med Pairy altså givet den besøgende muligheden for at prøve vores produkt i 30 dage, hvor de her har muligheden for at afprøve produktet på egen hånd inden de tager stilling til hvorvidt de vil abonnere på produktet hver måned.

Mange potentielle kunder ønsker ikke at tage springet og købe dit produkt eller tilmelde sig din tjeneste uden at have haft chancen for at prøve det først. Derfor kan en ‘Prøv nu’ CTA være et godt virkemiddel til at skabe tillid og værdi til det du sælger. Hvis dit produkt eller din tjeneste er værdifuld og lever op til hvad det lover vil det højst sandsynligt også føre til en øget tillid og flere konverteringer.

En anden vigtig ting ved at anvende en “Prøv nu” CTA er, at kunderne under deres prøveperiode kan give feedback på produktet eller tjenesten, som du kan bruge til at forbedre og optimere dit produkt, tjeneste eller ydelse. 

Primære og sekundære CTA’er

Overordnet set kan man inddele CTA’er som primære eller sekundære. Den primære CTA er den vigtigste, da det er den handling, som man ønsker de besøgende skal udføre. En primær CTA kan f.eks. være ligesom de ovenstående eksempler: Køb nu, læs mere eller shop nu.

Den sekundære CTA er derimod lidt mindre fremtrædende. Om ikke andet ligeså vigtig. Denne CTA opfordrer de besøgende til at udføre en mindre vigtig handling. F.eks kan en sekundær CTA være en knap, der opfordrer de besøgende til at læse produktanmeldelser eller se en produktvideo. Sekundære CTA’er er vigtige, da de kan hjælpe med at forbedre brugeroplevelse og øge konverteringsraten ved at give de besøgende mulighed for at udføre andre handlinger, som de måske er mere tilbøjelige til at tage, fremfor den primære CTA.

Hvor mange CTA’s bør du inddrage?

Hvor mange CTA’s du bør inddrage afhænger af formålet med indholdet og længden af det. Som hovedregel bør du tænke i kun at anvende én på hver side eller indlæg. Dog kan det være en god idé for længere indhold at anvende flere CTA’er. Dette for at skabe flere muligheder for læseren, og dermed give dem chancen for at engagere sig. Det er dog vigtigt at man ikke overdriver med for mange CTA’er. Hvis der er flere budskaber og CTA’er risikerer du nemlig, at det kan virke forstyrrende, og at modtageren oplever det overvældende, og dermed ikke ender med ikke at følge opfordringerne i din CTA’er.

Sådan skriver du en god CTA

Dét at skrive en god CTA indebærer først og fremmest at gøre det klart, hvad du ønsker din læser skal gøre, og samtidig gøre det på en måde der inspirerere dem til at handle. Dét i sig selv er jo nemmere sagt end gjort. Men frygt ej. Nedenfor giver vi vores tips til, hvordan du kan skrive bedre og mere effektive Call-to-Actions. 

Marketing Funnel modellen

En god måde at komme i krig med at skrive en god CTA er ved at bruge Marketing Funnel modellen, også kendt som tragtmodellen. Modellen består af tre faser, hvor hver fase repræsenterer hvor kunden befinder sig på sin købsrejse. 

Det kan derfor være essentielt at tilpasse ens CTA ud fra hvor den besøgende er på sin rejse. For at kunne gøre det, er det først og fremmest vigtigt at vide hvad de tre faser står for, og det vil vi derfor udpensle nedenfor.

De tre faser er: 

  • ToFu: Top of the funnel
  • MoFu: Middle of the funnel 
  • BoFu: Bottom of the funnel 

Top of the funnel er det øverste lag i Marketing Funnel modellen, og det er her hvor kunden opdager eller bliver opmærksom på dit produkt eller brand. Målet i denne fase er, at tiltrække potentielle kunder og øge bevidstheden om dit produkt eller brand. 

Middle of the funnel er det midterste lag, og her er potentielle kunder mere involverede og interesserede i dit produkt og brand. Her er målet i stedet at opbygge tillid og etablere en relation mellem dit brand og eller produkt med dine potentielle kunder. Dette kan f.eks. gøres ved at tilbyde en gratis prøveperiode som beskrevet længere oppe.

Det sidste lag af modellen er bottom of the funnel. Her er potentielle kunder klar til at træffe en beslutning om at købe dit produkt, tjeneste eller ydelse. Målet i denne fase er, at overbevise kunden om at vælge dit produkt eller brand.
I forhold til valg af CTA kan disse være at tilbyde en særlig rabat, give en personlig rabatkode, tilbyde gratis fragt eller lignende.

Det kan altså være en god idé at sætte sig ind i modellens grundprincipper, og forstå de tre faser, og på den måde skræddersy sine CTA’er ud fra hvor de forskellige kunder er på deres købsrejse. 

Kort og godt

På din hjemmeside, webshop, eller andet har du meget kort tid til at fange den besøgendes opmærksomhed. Derfor – kom til sagen. Træk ikke dine tekster i langdrag. Vær specifik i din henvendelse, og fortæl kunden, hvad de kan få, hvad du kan tilbyde, eller hvad du ønsker at sælge. 

En måde at implementere dette er at gøre brug af aktionsord, eller udsagngsord om man vil. Aktionsord er en vigtig del af sætninger, da de hjælper med at angive hvad emnet gør eller er. Eksempler på CTA’er med aktionsord kan f.eks være “Køb nu”, “Tilmeld dig her”, eller “Prøv nu”. CTA’er med aktionsord er altså præget af, at være handlingsorienterede. 

Du kan også forsøge dig med at gøre brug af tillægsord i dine CTA’er. Det kan du for at gøre dem mere tiltrækkende og overbevisende. De kan bruges til at beskrive fordelene ved at klikke på din CTA. Eksempler på CTA’er der indeholder tillægsord kan f.eks være “Opret din konto og få adgang til eksklusive funktioner” eller “Køb nu og få en fantastisk rabat”. Når man bruger CTA’er med tillægsord, lægger man altså mere vægt på at skabe en følelse af værdi og fordel for den besøgende. 

Uanset hvad man vælger, er det dog stadig vigtigt at huske på, at ens CTA stadig skal være kort og præcis, så den hurtigt kan opfattes og forstås af den besøgende. 

Giv noget, få noget

En anden måde at få potentielle kunder til at interagere med din virksomhed på, er, at give dem noget, for at få noget igen. Det skal være nemt for dem at komme i kontakt med din virksomhed, og folk er mere tilbøjelige til at klikke på en knap, hvis det ikke koster dem noget eller får dem til at gøre noget. Derfor kan du med fordel overveje at tilbyde de besøgende rabat, gratis tilmelding, fri fragt eller andet, for i stedet at f.eks lade dem tilmelde sig dit nyhedsbrev.

Et godt eksempel på ovenstående er Markbergs’ tilbud om 10% rabat ved at tilmelde sig deres nyhedsbrev. Til gengæld modtager de data som fornavn, efternavn og e-mailadresse.

Tilbuddet er altså risikofrit for kunden, og de behøver ikke forpligte sig til noget. De skal blot afgive deres e-mailadresse og derefter modtage deres rabat, hvilket forhåbentligt også vil lede dem til at købe et produkt.

Brug udløb eller hastværk som virkemiddel 

Vi bliver i lidt i samme boldgade, da denne strategi læner sig lidt op af ovenstående. Du kan nemlig med fordel også gøre brug af CTA’er med en form for hast eller udløb. 

Når de besøgende føler, at mulighederne er begrænsede, er de mere tilbøjelige til at købe dit produkt, da det udløser en følelse af, at gå glip af noget, hvis ikke man slår til, og man ved jo ikke som besøgende, om tilbuddet opstår igen. 

Der kan være mange måder at bruge et tidsbegrænset udløb eller en form for hast på. Det kan f.eks være ved at skrive at der kun er 1 tilbage på lager, at rabatkoden kun er gældende i 24 timer, at man skal købe indenfor 2 timer og få gratis fragt eller lignende. 

Se f.eks eksemplet med Zalando nedenfor. Her har de valgt at give shoppere muligheden for at spare 15% på ekstra nedsatte varer i en tidsbegrænset periode. 

A/B tests – hvilke CTA’s performer bedst? 

Lige så vigtigt det er, at skrive gode og fængende tekster til dine Call-to-Actions, lige så vigtigt er det at teste om de performer godt. Skriv forskellige tekster og lav en A/B test for at finde frem til, hvad dine kunder trykker mest ind på. Det kan både være i form af tekst, farver, billeder osv der tiltrækker dine kunder. Du kan i princippet lave A/B test med alle tingene, men pas på med at ændre for meget på samme tid, og start med at finde ud af løbende hvad der fungerer. Herefter kan du altid justere dem efter behov, og stille og roligt finde frem til hvad der fungerer bedst for din målgruppe og dit indhold. 

Brug ‘knapper’ der er simple

Det tager ingen tid for dine besøgende at danne sig en mening om dit websted, dine annoncer, nyhedsbrev eller andet. Derfor er det vigtigt, at du sigter efter at gøre dine CTA’er enkle, men iøjnefaldende. En måde at gøre dette på er ved at bruge såkaldte ‘knapper’ til at henlede de besøgendes opmærksomhed på den handling, du ønsker de skal foretage.  

Størrelsen på dine CTA’er spiller en rolle

Det giver måske sig selv, men jo større et element er, jo mere synligt bliver det. Det primære mål med at lave en CTA er jo, at tiltrække brugernes opmærksomhed, og derfor kan det være en vigtig del også at tænke størrelse på CTA ind i billedet.
Store knapper har store chancer for at blive bemærket og klikket på, men pas på med at det ikke tager overhånd.

Størrelsen på dine CTA’er er vigtige, fordi det påvirker, hvor godt de besøgende kan se og interagere med knappen. Hvis knappen er for lille, kan det være svært for den besøgende at se, og de kan dermed gå glip af muligheden for at tage den ønskede handling. Hvis knappen er for stor, kan det virke overvældende og distrahere den besøgende til at skride til handling.

Det er altså vigtigt ar tage højde for, hvilken handling du vil opnå med dine CTA’er. Hvis du f.eks. ønsker, at dine besøgende skal tilmelde sig dit nyhedsbrev, skal knappen være stor nok til at fange deres opmærksomhed. Dermed kan man sige, at en overbevisende call-to-action knap er stor nok til at blive fundet, men ikke for stor til, at den visuelle sammensætning i layoutet ødelægges.

Tænk over farvevalg

Ligesom med størrelser, kan farver være med til at øge synligheden af dine CTA’er. Visuelle omgivelser påvirker vores humør og adfærd, selvom vi ikke altid er bevidste om det. Når vi ser farver, sender vores øjne signaler til hjernen, som frigiver hormoner, der netop påvirker vores humør og følelser.

Farver spiller endvidere en vigtig rolle i dine CTA’er, da de kan påvirke de besøgendes opfattelser og handlinger på hjemmesiden. Forskellige farver kan udløse forskellige følelser og reaktioner hos de besøgende, og derfor er det vigtigt at vælge farver, der passer til formålet med CTA’en og målgruppen.

Der er flere forskellige eksempler på, hvordan farver kan bidrage til hvad man ønsker de besøgende skal foretage. F.eks kan farven betyde “stop” eller “fare”, og derfor er denne farve ofte brugt til CTA’er der kræver en øjeblikkelig handling, som f.eks. “Køb nu”. Derudover er der en farve som grøn som kan betyde “go” eller “godkendt”. Denne farve er oftest brugt til CTA’er der opfordrer besøgende til at udføre en handling som “tilmeld dig vores nyhedsbrev”.

Nedenfor er en kort beskrivelse af nogle udvalgte farver og deres betydning:

  • Orange: Venlig, varm og energisk
  • Gul: Glæde, optimisme og varme.
  • Blå: Tillid, sikkerhed og stabilitet.
  • Lilla: Luksuriøs, kreativ og fornuftig.
  • Sort: Pålidelig, sofistikeret og erfaren.
  • Hvid: Simpel, rolig og fredfyldt.

Farver kan altså være med til at præge de besøgende i den retning du ønsker. Det kan derfor være en god idé at forstå farvernes symbolik, og anvende disse i dine CTA’er.

Placering er vigtig

Det er ikke helt uvæsentligt hvor du placerer dine CTA’er. Det kan være smart at tænke over, hvor du vælger at placere din CTA alt afhængig af hvad du ønsker dine besøgende skal se og opfordres til. 

I nogle tilfælde kan det være givende at placere dem øverst på din hjemmeside, og i andre tilfælde i margenerne. Igen kan det være smart at teste hvilke der her performer bedst.

Brug pop-up CTA’er

I en lidt anden boldgade findes Pop-up CTA’er. Her findes en række forskellige, alt afhængig af hvad du ønsker CTA’en skal kunne. Det kan f.eks være, at du ønsker at en pop-up CTA først skal dukke op, når den besøgende er på vej væk fra din hjemmeside, forlader kurven eller for klikker ind på din hjemmeside. 

Det er dog vigtigt at have med i sine overvejelser når man anvender Pop-up CTA’er, at nogle besøgende kan finde disse irriterende. Det kan omvendt også være effektivt for andre. Det er derfor vigtigt at finde den rigtige balance mellem at bruge dem til at øge konverteringer og samtidig undgå at forstyrre brugeroplevelsen for meget. 

Nu er du godt klædt på!

Fordelene ved at skrive en god call-to-action er altså mange, og måske vigtigst af alt, at du øger salget og konverteringerne. For at opsummere vigtigheden af call-to-actions er det altså vigtigt at du forsøger at skabe en følelse af handling, hastværk og værdi i dine CTA’er. 

Rigtig god fornøjelse med at kreere gode og effektive CTA’er der konverterer! 

Hjælp
Resultater
Kontakt os

    Dit navn (valgfrit)


    Din E-mail


    Din besked

    Vedhæft fil

    Tak for din henvendelse.
    Beskeden er nu sendt.
    Vi vil vende tilbage hurtigst muligt