Effektiv lagerstyring: Sådan håndterer du lageret i stressede perioder
Effektiv lagerstyring er en blogserie, hvor vi stiller skarpt på, hvordan du som webshop kan drive så effektivt et lager som muligt. Du vil i serien finde tips, tricks og viden til driften af dit lager.
Det kan være svært nok at holde styr på lageret til dagligt. Derfor kan det være noget af en udfordring i perioder, hvor der er ekstra tryk på ordreflowet. Eksempelvis til Black Friday eller julesalget. Nedenfor har vi derfor samlet en række tips til, hvordan du holder hovedet oven vande når det hele spidser til og du bare har lyst til at tage hjem og lade det hele brænde.
Forberedelse er det halve arbejde
Har du styr på din forsendelsesproces fra start til slut? Hvis ikke så er det et godt sted at starte. Få klarlagt præcis, hvilke steps der er i din ordrehåndtering. Et typisk ordreflow kunne se således ud:
- Ordren modtages og åbnes i shopsystemet
- Plukseddel udskrives
- Varerne plukkes på lageret
- Hvis en vare ikke er på lager modtager kunden en notifikation om forventet levering
- Varen pakkes
- Eventuelle ekstra goodies inkluderes
- Pakkelabel udskrives og sættes på
- Varen afsendes
- Pengene trækkes og ordren afsluttes i shoppen
- Bogføring af ordren i dit regnskabsprogram
En idé kan også være, at du på hvert enkelt step sætter tid på, hvor lang tid det bør tage. På den måde kan du begynde at arbejde med at optimere de enkelte steps. Hvis du opdager, at step 3 eksempelvis tager alt for lang tid kan du kigge på, hvordan denne del kan gøres mere effektivt.
På overfladen ser ovenstående proces utrolig simpel ud, men der er et hav af forskellige variabler og ting at tage højde for i hvert step. At have en klar (og nedskrevet) oversigt tjener flere formål. Det gør det let for alle i virksomheden at forstå, hvordan ordrens proces er. Ydermere gør det det også lettere at sætte nye medarbejdere ind i rutinen. Dette er i sær en fordel når der skal hyres ekstra personale ind til spidsbelastninger. Hvis du vil gå hele vejen kan du lave videoer af, hvordan de enkelte steps skal udføres. Dette vil gøre det endnu lettere at skole nye medarbejdere i rutinerne.
Hvor kan du spare tid?
Optimering af hvert enkelt step vil resultere i, at du kan spare dyrebar tid og dermed penge. Nedenfor har vi listet nogle af de eksempler vi har indsamlet, hvor du kan spare tid på ordreafsendelsen i din webshop.
Pluksedler og pakkelabels
I stedet for at printe én plukseddel og pakkelabel ad gangen kan det godt betale sig at samle til bunke. Du kan eksempelvis printe 10 eller 20 ordrer ad gangen så både pluksedler og pakkelabels er klar. Dette vil gøre, at pluk af varer og pakningen af dem vil gå langt hurtigere da du skærer en del spildtid væk. For at dette kan lade sig gøre er det dog vigtigt, at din lagerstyring er up-to-date. Hvis ikke kan du risikere at printe pakkelabels, som du ikke skal bruge til noget. Du vil således også gå forgæves når varer skal plukkes. Hos Pairy vi udviklet 2-vejs lagerstyring i vores system, hvilket er med til at sikre, at dit lager er up-to-date. Du kan læse mere om vores lagerstyring her.
Sørg for at have pakkemateriale nok
Sørg på forhånd for, at du har købt rigeligt ind af pakker, pakketape, printerpapir mv. Det lyder simpelt, men det er katastrofalt at løbe tør midt i en i forvejen hektisk pakkedag. Sørg for at der er købt godt ind inden dine travle perioder. På den måde kan du fokusere på at levere en god oplevelse til kunderne.
Automatisk bogføring af dine webshopordrer
Hos Pairy kan du få automatisk bogføring af dine webshopordrer til en fast lav månedlig ydelse. Integrationen gør, at dine webshopordrer synkroniseres til dit regnskabsprogram når de er færdigbehandlet i shoppen. Du slipper således for selv at skulle bogføre dem. På den måde kan du spare et helt step væk i din ordreproces.
Hvis du vil gøre det endnu nemmere for dig selv, kan du vælge at opgradere din pakke og dermed få lagerstyring med oveni hatten. Så vil Pairy tage sig af lagerstyringen for dig,
Lad være med at snyde på vægten
Det kan synes som en ligegyldig ting at skrive korrekt vægt ind på dine varer. Det er dog en ofte overset handling, som kan spare dig store mængder tid i det lange løb. Hvis dine vægtdata er up-to-date tjener det to primære formål.
1) Det er lettere for dig at kunne give kunden en korrekt pris på fragt, hvis du tager penge for den.
2) Det vil gøre det lettere for dig at printe de rigtige pakkelabels og finde de rigtige kasser frem.
Ovenstående var vores bud på, hvordan du kommer godt i gang med at optimere din forsendelsesproces i travle perioder. Hvis du er sulten efter mere kan du se flere af vores lagerstyringsartikler her.