Sådan øger du omsætningen pr. ordre

Sådan øger du omsætningen pr. ordre

Når du driver en webshop er en af de steder du kan sælge mere næsten altid dine eksisterende kunder. Det kan være at øge livtidsværdien ved at sælge til den samme kunde flere gange. Det kan også være ved at sælge mere på den enkelte ordre. I dette indlæg kommer vi ind på det sidste og hvordan du konkret kan gøre.

 

Nedenfor finder du 4 konkrete tips til, hvordan du kan øge omsætningen pr. ordre i din webshop.

 

1) Opsalg og krydssalg – hvad er forskellen?

Opsalg og krydssalg er to oplagte greb, hvis du gerne vil øge den gennemsnitlige ordreværdi. Hvis du får styr på disse begreber og bruger dem korrekt kan det hjælpe dig med at tjene mere pr. kunde.

Opsalg til kunderne

Opsalg betyder, at du sælger en dyrere variant af det produkt, som kunden kigger på eller allerede har lagt i kurven. For at lykkedes med denne disciplin kræver det naturligvis, at du får styr på din produktstruktur så kunderne bliver præsenteret for de rigtige produkter. Det kræver også, at dit produktsortiment er stort nok til at kunne gøre brug af metoden.

Det smarte ved opsalg er, at du ved kunden allerede er interesseret i et specifikt produkt (i hvert fald hvis kunden har lagt det i kurven). Du har derfor en god ide om, hvad der kan få kunden til at købe en dyrere version hvis du kender produktet godt nok. Det handler ikke om pistolsalg eller at snyde kunden til at købe en dyrere variant. Derimod skal du oplyse kunden om, hvilke fordele han/hun får ved at købe den dyre version. Hvad kan det produkt, som det kunden kigger på ikke kan. Det kan være en svær manøvre, og kræver at du kan præsentere fordelene hurtigt og overskueligt så kunden bliver interesseret med det samme. Hvis kunden allerede har lagt et produkt i kurven bør du også gøre det let for kunden at bytte produktet ud i kurven.  Du skal ikke risikere at miste kunden i forsøget på at få ham/hende til at opgradere købet.

 

Hvis  dit produktkatalog ikke er dybt nok eller du er i tvivl om, hvordan du skal eksekvere opsalg bør du i stedet benytte dig af krydssalg. Eller i hvert fald starte med det.

 

Krydssalg til kunderne

I et krydssalg sælger du mere til kunden. Du får således kunden til at lægge mere i kurven oveni det produkt som han/hun allerede har lagt i. Det gøres bedst ved at tilbyde produkter, som komplimenterer den eksisterende vare godt. Det kan eksempelvis være tilbehør hvis du har købt en cykel eller tastatur hvis du har købt en mus.

Igen skal du gøre det let for kunden at lægge det ekstra produkt i kurven. Hvis du har en oversigt med relaterede produkter bør du derfor have en læg i kurv knap allerede på infokortet således at man ikke skal klikke to gange for at lægge det i kurven.

 

2) Lav rabat eller fri fragtgrænse efter ordrens størrelse

Hvis du ikke har en fragtfri grænse i dag kan det være en måde at hæve den gennemsnitlige ordrestørrelse. Sørg for at visualisere, hvor langt kunden er fra at indfri den magiske grænse. Det gør kunden mere tilbøjelig til at lægge et ekstra produkt i kurven for at opnå fri fragt. Sørg ligeledes for, at kunden let kan lægge de relevante produkter i kurven. Så få klik som muligt.

Hvis du allerede har en fri fragtgrænse eller gerne vil benytte en anden metode kan du også forsøge dig med rabat. Tilbyd eksempelvis x procent rabat, hvis man køber for et bestemt beløb.

 

3) Lav en kundeklub eller et loyalitetsprogram

En kundeklub eller et loyalitetsprogram handler om at øge livstidsværdien på dine kunder ved at sælge til dem mere end én gang. Du kan dog også få dem til at øge den gennemsnitlige ordrestørrelse ved at lave tilbud der gælder specifikt for dem. Det kunne være de klassiske 3 for 2s pris for at få dem til at lægge flere produkter i kurven. Det fungerer særlig godt fordi  du har fat i kunder, som allerede stoler på dig og kender dig godt.

 

4) Lav pakkeprodukter

Pakkeprodukter hænger lidt sammen med krydssalg, men kan være en smartere måde at få folk til at købe mere. Det kræver lidt mere tid for dig at sammensætte pakkeprodukterne. Omvendt kan det være noget, der gør det lettere for kunden at lægge en række produkter i kurven i stedet for ét. Pakkeprodukter er især interessante for kunden, hvis du kan illustrere at pakken giver mening. Shops der sælger spil gør det tit. Her kan du købe en pakke med en konsol, ét spil og eventuelt en ekstra controller. Det er nemt for kunden og gør samtidig, at shoppen får en større ordre. Et andet eksempel kunne være at sælge plejeprodukter med når du sælger et par sko. Der er rigeligt med muligheder.

Hvis du er interesseret i at sælge mere på din shop og løbende holde dig opdateret omkring tips og tricks kan jeg anbefale, at du skriver dig op til vores nyhedsbrev nedenfor.

 

Rigtig god salgsdag!

Hjælp
Resultater
Kontakt os

    Dit navn (valgfrit)

    Din E-mail

    Din besked

    Vedhæft fil

    Tak for din henvendelse.
    Beskeden er nu sendt.
    Vi vil vende tilbage hurtigst muligt