Skal du sælge din webshop? Sådan får du den rigtige pris

Skal du sælge din webshop? Sådan får du den rigtige pris

Står du som webshopejer og overvejer at sælge din webshop? Der kan være mange grunde til, at det er på tide for dig at sælge din webshop. Det kan være, at du vil fokusere på noget andet, at det er en dårlig forretning eller noget helt tredje. Uanset hvad årsagen er, er det selvfølgelig væsentligt at finde ud af ting som, hvem der skal købe webshoppen og hvad prisen skal være.

Hvad er den rigtige pris

Hvad er den rigtige pris?

Det svar er umuligt at svare entydigt på. Der er en lang række faktorer, der har indflydelse på, hvad du kan sælge din webshop for. I sidste ende er den rigtige pris den som dig og den endelige køber bliver enige om. Det kan være, at din webshop har en “usynlig” merværdi for køber, som de derfor vil give mere for end andre. Lad os lege, at du eksempelvis sælger nogle helt unikke halsbånd til hunde. Det kan være du er eneforhandler eller at du har produceret dine egne halsbånd. Vi kan sige, at du har følgende økonomiske nøgletal (bare leg med en gang, også selvom du ikke kan li’ hunde):

  • Årlig omsætning: 500.000,-
  • Lønudgifter: 200.000,-
  • Vareforbrug: 200.000,-
  • Andre udgifter: 80.000,-
  • Årligt overskud 20.000,-

Eksemplet er holdt super simpelt for at understrege pointen. I legen er du eneste lønmodtager. Vi har så to potentielle købere til din webshop:

Køber 1 – Jan Lund

Jan Lund elsker hunde og er i dag almindelig lønmodtager i en dyrebutik nede på torvet. Samtidig har Jan i mange år drømt om og sparet op til at starte selvstændigt. Jan kommer i kontakt med dig og vil gerne købe din webshop for 100.000. Han regner med, at han kan føre samme omsætning og overskud videre som du har haft, og derfor har han tjent købet hjem i overskud efter 5 år (5 x 20.000).

 

Køber 2 – Nicklas Hansen

Nicklas Hansen ejer i dag allerede en webshop, der primært har fokuseret på andre produkter til hunde, og derfor er han interesseret i din webshop for at supplere sit udvalg yderligere. Fordi Nicklas i dag har en webshop til den samme målgruppe vil han kunne markedsføre det nye produkt (hundehalsbånd) til samme målgruppe og/eller begynde at sælge sine andre produkter til kunderne i din butik. Dermed kan han pludselig skabe synergieffekter mellem dit publikum og hans eksisterende. Dertil kommer, at Nicklas, fordi han allerede har en lignende forretning i dag, formentlig ikke behøver at have samme lønudgifter forbundet med at drive webshoppen som du har haft fordi han kan bruge eksisterende folk til det eller lignende. Derfor forventer Nicklas, at kunne skære lønudgifterne fra, som du har haft. Og således er det forventede overskud for Nicklas 220.000,- pr år i stedet. Derfor vil Nicklas gerne give dig 500.000,- for din webshop og har allerede tjent det hjem efter lidt over 2 år.

 

I praksis er det selvfølgelig ikke så simpelt som ovenstående. Der er mange faktorer der spiller ind, og netop det er pointen med det hele. Det rigtige køb for én person/virksomhed er ikke det rigtige køb for en anden.

 

Hvilke faktorer kan spille ind i salgsprisen?

Det er ikke muligt at nævne alle faktorer, som spiller ind i en salgspris, men nedenstående liste er en meget god start på ting, som du kan overveje, hvis du går med tankerne om at sælge din webshop.

  • Skaber webshoppen synergi effekter med en potentiel købers eksisterende forretning
  • Går køber efter din kundebase/vareudvalg som supplement til sit eget eller “kun” din eksisterende forretning
  • Har din webshop mange følgere på de sociale medier
  • Indgår der eget varelager eller er det dropshipping
  • Har du arbejdet meget med SEO på din webshop? Hvor meget organisk trafik har du?
  • Har du stærke partner- og samarbejdsaftaler, som køber kan overtage?

Hvor kan jeg sælge min webshop

Hvor kan jeg sælge min webshop?

Der findes flere steder, hvor du kan sælge din webshop, og det kommer selvfølgelig også an på, hvilken webshop du har, men nedenstående er et meget godt sted at starte:

Facebook-fællesskaber:

Et godt sted at starte er forskellige Facebook-grupper indenfor webshops. Hvis du eksempelvis har en Shopify-webshop giver det mening at søge på “Shopify gruppe i Danmark” eller lignende. Der findes en række forskellige. Her kan du så skrive, at du gerne vil sælge din webshop. Det giver god mening at gøre det her da en Shopify-webshop typisk vil give mere værdi for webshops, der allerede ligger på samme system. For så kender køber allerede systemet og er vant til at bruge det. Han/hun vil derfor have lettere ved at overtage webshoppen og det vil fjerne en barriere.

Virksomhedsbørs:

De senere år er der begyndt at komme deciderede virksomhedsbørser frem til køb og salg af virksomheder (og herunder webshops). En af de mest kendte herhjemme er Saxis. Vær dog gerne opmærksom på, at hvis du opretter en salgsannonce på en virksomhedsbørs vil du typisk have nogle kontraktuelle forpligtelser til børsen. Det betyder, at du ikke må sælge uden om børsen eller at du stadig skal betale gebyr til børsen, hvis du sælger udenom den.

 

Virksomhedsmægler:

Der findes også advokater og deciderede virksomhedsmæglere, der står for at formidle køb og salg af virksomheder (og herunder webshops). Din webshop skal have en vis størrelse før det giver mening at sælge via denne kanal. Du vil typisk skulle betale et pænt honorar til advokat mv., så derfor giver det ikke mening i de helt små handler.

Tips til at øge salgsprisen af webshop

Tips til at øge salgsprisen

For at øge salgsprisen af din webshop er det vigtigste, at du fokuserer på at bygge en webshop op som er en god forretning og som har et godt omdømme. Det betyder, at du skal have fokus på en række ting herunder:

  • God kundeservice og hurtig leveringstid til slutkunderne
  • Minimér returprocenten
  • Skab en så høj Trustpilot score som muligt
  • Få skabt et gensalgsflow med værktøjer som Klayvio eller lignende
  • Opbyg en høj grad af organisk trafik
  • Opbyg en følgerskare på de sociale medier, som en køber kan overtage
  • Opbyg et nyhedsbrev med mange nyhedsbrevstilmeldinger og sørg for, at den er aktiv

 

Ovenstående er blot nogle af mange ting, som du kan give dig i kast med, hvis du gerne vil sælge din webshop. I sidste ende bliver prisen og betingelserne det, som en køber og sælger bliver enige om. Der er derfor ikke et entydigt svar på, hvad du kan få for din webshop, hvis du vil sælge den.

Hjælp
Resultater
Kontakt os

    Dit navn (valgfrit)

    Din E-mail

    Din besked

    Vedhæft fil

    Tak for din henvendelse.
    Beskeden er nu sendt.
    Vi vil vende tilbage hurtigst muligt