Skal du have en headless Shopify?

Skal du have en headless Shopify?

Headless Shopify er et af de hotteste emner i shopmiljøet i øjeblikket. Hvis du ikke er helt med på hvad det er, kan du her læse lidt om, hvad headless er og hvad det indebærer. I nedenstående artikel vil vi give et bud på, hvad det betyder for Shopify shops fremadrettet og hvornår du kan begynde at overveje det i din forretning.

Hvad får du ud af at skifte til et headless Shopify setup?

Den altoverskyggende fordel ved at skifte til et sådan setup er hastigheden. Du kan optimere hastigheden til niveauer, som ikke kan lade sig gøre på en almindelig webshop uanset hvor meget caching du lægger henover. Hastigheden gør så, at din konverteringsrate alt andet lige vil stige. Det gør din cost benefit analyse en smule lettere, hvis du har en større volumen, da du så hurtigt vil kunne regne ud, hvor meget din konvertering skal stige før det giver mening for dig.

Hvad mister du ved at skifte til et headless Shopify setup?

Som med alt andet er der både fordele og ulemper. Imens fordelene selvfølgelig er tiltalende er der alligevel scenarier, hvor det ikke giver mening. For når du overgår til et headless Shopify setup mister du i høj grad noget af kontrollen med webshoppen selv. Du bliver langt mere afhængig af dit udviklingshus da nye funktioner mv. skal implementeres af dem.

Fordele og ulemper ved Shopify headless

De umiddelbare fordele og ulemper ved et større setup kan således kort opsummeres med følgende:

Fordele:

  • Øget hastighed i din webshop, hvilket giver bedre brugeroplevelse, konverteringsrate og andre affødte effekter på salgskanaler
  • Uanede muligheder for videreudvikling. Du er ikke bundet af Shopifys normale rammer og kan udvikle alle de ekstra funktioner du måtte ønske.
  • Din nye webshop vil også blive en PWA (Progressive Web App). Dette gør det muligt at give dine besøgende en app-like experience uden at de skal hente en app.’

Giv dine kunder en app-like experience

Fordi din webshop nu i praksis også er en PWA giver det dine kunder mulighed for en række ting, som giver dem en bedre brugeroplevelse:

  • Din “app” kan gemmes på telefonen som ikon uden at de behøver at hente den i appstore
  • Webshoppen fungerer langt hen ad vejen offline, hvilket gør loadtiden god selvom mobilsignalet er dårligt
  • Du kan (mod accept) sende push-notifikationer til dine kunder, hvilket giver en ekstra marketingkanal.

Ulemper

  • Etableringsprisen for selve shoppen vil være væsentlig højere end ved en normal Shopify
  • Driftsomkostningerne til videreudvikling vil alt andet lige være højere
  • Du kan ikke forvente, at alle apps fungerer med headless

Hvad koster en headless Shopify shop?

Prisen vil selvfølgelig altid variere afhængig af, hvilke funktioner mv. du ønsker i din webshop. Det kommer også an på, hvor mange af de apps du vil bruge, som er understøttet ud af boksen i det nye setup. Du skal dog nok ikke regne med, at etableringsprisen ligger på mindre end 250.000 – 500.000,- etablering.

Med det in mente er det selvfølgelig vigtigt, at du får klarlagt dine behov og ønsker til en webshop for at du kan få en pris, som er retvisende for dit projekt. Hvis dit projekt “bare” er at skifte en eksisterende webshop til en headless vil det være relativt let at gennemskue og give en pris. Hvis du derimod har ønsker til forbedringer mv. ifbm. projektet er det vigtigt at få scopet disse så den pris du modtager er så præcis som muligt.

Hvor lang tid tager det at få bygget?

Hvor det med en “almindelig” e-commerce løsning er relativt hurtigt at være i gang og sælge tager det længere tid med en headless Shopify løsning. Der er langt flere ting at tage stilling til ligesom, at der er flere ting der skal designes og udvikles. Du får stort set skræddersyet al design og funktionalitet, hvorfor den proces selvfølgelig tager længere tid. Du skal derfor nok forvente, at processen snildt kan tage 4-6 måneder fra start til lancering. Ikke fordi det nødvendigvis tager så lang tid i effektiv arbejdstid, men fordi der er en stor test- og kommunikationsproces inkluderet i sådan et forløb.

Hvornår kan det betale sig at skifte?

Da det koster en del at få lavet en headless shop vil du skulle lave et regnestykke på baggrund af den data du allerede har tilgængelig. Hvis du er nystartet vil vi ikke anbefale dig at starte med en headless Shopify. Så kan det bedre betale sig at få lanceret en billigere shop og bruge nogle penge på markedsføring.

Hvis du allerede har en eksisterende shop og et godt datagrundlag så vil du relativt hurtigt kunne lave regnestykket på den forventede konverteringsstigning i procent sammenlignet med etableringsomkostningerne.

Der florerer en række estimater på, hvad din omsætning skal være før det kan svare sig og de rangerer fra alt mellem 40 og 100 mio om året. Det er dog vigtigt at have for øje at sådanne tal ikke tager højde for din margin på produkter mv.. Du er derfor nødt til at lave regnestykket selv for at kunne være sikker på, at det er en god idé. Der findes også webshops, der omsætter for mere end estimatet og ikke er en headless-løsning. Det vil altid være en konkret vurdering, der skal ligge til grund for valget om at skifte.

Hvad er Shopifys syn på headless?

Som med alt andet når det drejer sig om Shopify kan det betale sig at kigge på, hvad virksomheden selv tænker om et specifikt emne. Shopify plejer at være gode til at facilitere og skubbe til nye trends. Det samme gør sig gældende med headless, hvor Shopify også har givet deres bud på, hvordan det kommer til at se ud i fremtiden.

Specifikt har Shopify lanceret Shopify Oxygen og Shopify Hydrogen, der begge er projekter i Shopify regi, som skal gøre det lettere at komme i gang med headless.

Projekterne er i sin spæde start, men målsætningen fra Shopify er, at gøre det så let som muligt at komme i gang med en headless-løsning. Det gør de bl.a. ved at gøre teknologier tilgængelige, som gør det hurtigere at lave selve opsætningen. Dertil har de øget fokus på at få deres partnere til at lave apps, der fungerer sammen med et headless-setup også.

Du vil stadig skulle have en udvikler til at lave selve shoppen, men tanken er, at det skal være langt mindre omkostningstungt, end det er i dag. Vores bud er derfor, at du i fremtiden kan få en langt billigere headless-løsning end du kan i dag. Går du derfor med tankerne om det, men har du ikke omsætningen til at retfærdiggøre det, så kan det godt betale sig at vente.

Hvad er Shopify Hydrogen + Oxygen?

Hydrogen + Oxygen er Shopifys tech stack til udviklere, der gerne vil designe og udvikle en headless Shopify webshop. Det er et udgangspunkt, der gør det lettere at komme i gang med at bygge en Shopify, som ikke er bygget på Shopifys normale liquid system. Det er en anden måde at bygge shoppen på og det er derfor en god idé at have en udvikler, der har prøvet det før.

Det er vigtigt at have styr på integrationerne i et headless ecommerce setup

Da headless basalt set er en front-end applikation, der via en integration taler sammen med back-end applikationen (Shopify) er det vigtigt, at der er styr på hele integrations- og dataflowet i dit setup. Hos Pairy har vi mange års erfaring med netop dette. Pairy er bygget som en integrationsplatform, der kan hente data fra et stort antal af systemer, modellere dataen og sende det videre i de rigtige formater. Dette gør, at platformen kan bruges som integrationsmotor i dit setup. Platformen er testet i mange hundrede integrationer og bygget op over mange år. Du vil derfor undgå mange af de børnesygdomme, som kan være involveret i processen med at bygge en ny integration. Den fleksible opsætning gør det også muligt at koble alle dine systemer på samme platform og få dem til at tale sammen. Hvis du en dag skifter ét system behøver du ikke at skulle have lavet x antal nye integrationer fra det nye system. Du kan nøjes med én til et enkelte og så spiller det sammen med hele dit setup. En anden fordel er, at du i teorien kan tage processen i etaper. Pairy kan også fungerer med native Shopify. Derfor kan du bygge et integrationssetup oven på din eksisterende løsning og så tage det meste af denne med når du skifter til headless.

Pairy er derfor en perfekt platform til dit setup, som kan hjælpe dig med hele sammenfletningen af de mange systemer, som du til dagligt har som stor e-commerce forretning. Du kan læse meget mere om Pairys anvendelse i store setups og tidligere cases her.

Hvordan kommer jeg i gang?

Så vil vi kunne rådgive dig ift. en ny headless Shopify webshop. Det er svært at få alle detaljer og nuancer med i en artikel, hvorfor det formentlig giver bedre mening med et uforpligtende møde for at afdække behov, hvis du går med tankerne om at skifte til et headless setup. Hvis det er noget, som du går med overvejelser omkring kan du kontakte os her.

Hjælp
Resultater
Kontakt os

    Dit navn (valgfrit)

    Din E-mail

    Din besked

    Vedhæft fil

    Tak for din henvendelse.
    Beskeden er nu sendt.
    Vi vil vende tilbage hurtigst muligt