Priser
5 af de mest hyppige grunde til, at din butik går konkurs

5 af de mest hyppige grunde til, at din butik går konkurs

At starte og drive sin egen webshop er fyldt med udfordringer og faldgrupper man helst skal hoppe over. I hvert fald hvis man vil undgå store hovedpiner og i værste fald at være nødsaget til at lukke sin butik. Nedenfor har vi samlet nogle af de mest hyppige årsager til, at dem vi har snakket med, har været nødt til at lukke deres webshop / forretning.

1. Fejlagtig eller manglende rekruttering

Der er mange aspekter af driften af en webshop. Hvis du starter ud alene skal du både stå for salg, support, marketing, logistik, regnskab og al det andet ad-hoc arbejde der følger med. I starten kan det godt være, at det er overkommeligt, men når din forretning begynder at vokse, er der ikke nok timer i døgnet til, at du kan tage dig effektivt af alle opgaverne. Det kan derfor godt betale sig at starte med at gøre op, hvilke opgaver du vil have andre til at tage sig af når du ikke længere har tiden til at tage dig af alt. En af de største fejl er, at man selv mener man skal tage sig af alt, og derfor ikke vælger at hyre andre til det. Det ender oftest i, at man til sidst ikke kan varetage tingene korrekt og butikken derfor bukker under i sidste ende. Vælger man at hyre for sent er risikoen for at medarbejderen fejler også ret stor, da ejeren ikke får givet sig den nødvendige tid, til at instruere medarbejderen. Du kan undgå dette ved at gøre klart fra starten, hvornår i processen du vil hyre kræfter ind, og hvad de skal tage sig af. En god ide er altid, at du selv ved, hvordan tingene skal gøres inden du hyrer folk til det.

2. Forvirrende og dårlig brugerflade

En anden årsag til, at butikker aldrig kommer godt fra start kan være måden man vælger at opbygge sin webshop på. Et klassisk eksempel er, at man som ejer gerne vil have alt med i første omgang. Det ender oftest med et uoverskueligt varekatalog eller dårlig navigation og et svært købsflow. Få altid din potentielle målgruppe til at teste din webshop så du ved, hvordan de oplever den. Bare fordi du synes den er som den skal være er det ikke sikkert målgruppen kan finde rundt. I dagens digitale verden skal din shop naturligvis også være intuitiv og let at bruge på mobil.

3. Ingen fokus på sikkerhed og tryghed

En række ting skal være til stede for, at en potentiel kunde bliver til en reel kunde. Herunder skal kunden føle sig tryg ved at handle hos dig. Har du ikke styr på sikkerheden i din webshop og udstråler din webshop ikke tryghed, så er det sandsynligt, at dine potentielle kunder skræmmes væk. En grundlæggende ting, som Google også lægger vægt på i indekseringen af din shop, er at din shop har et SSL-certifikat. Rent teknisk krypterer det forbindelsen mellem din shop og din besøgende, hvilket de kan se i deres browser. Hvis du er i tvivl om du har et SSL-certifikat kan du se på, hvad din webshops adresse starter med. Er det http:// har du det ikke, men er det derimod https:// har du det. Bemærk at der altid vil være SSL-certifikat på din betalingsgateway, men det er i stigende grad vigtigt, at det er på hele din shop. Tryghed kan skabes på mange måder, men en af de vigtigste er at din webshop generelt set er pænt opbygget. Derudover kan det hjælpe, at du i dine USP’er inkluderer ting som ”Sikker nethandel” eller ”Godkendt af e-mærket” (selvom det er en udgift du bør vente med). Har du positive trustpilot-anmeldelser (eller lignende) bør du også fremhæve dem. Har du dårlige Trustpilot-anmeldelser bør du gøre noget ved dem da det vil afskrække folk fra at bruge din side. Brug tid på at besvare eventuelle dårlige anmeldelser. Fornuftige mennesker (som din målgruppe forhåbentlig er) vil godt kunne se, hvis en anmeldelse er uretfærdig fra anmelders side. Det kan de ikke, hvis der ikke er svaret på den med en god begrundelse.

4. Forsøg på at få ting til at se bedre ud end de er

Kunden vil formentlig være mere fristet til at købe dit produkt, hvis fragtomkostningerne ikke bliver vist med det samme eller hvis du ”glemmer” at fortælle kunden at du ikke kan levere produktet til den normale leveringstid. Det er rigtigt, at kunden vil være mere fristet, indtil det går op for vedkommende, at de er blevet taget ved næsen. Hvis dette først sker efter de har købt varen, vil du højst sandsynligt stå med en reklamation og en dårlig anmeldelse. Det bliver en ond spiral og i sidste ende kan det lede til, at ingen gider, at handle hos dig. Du får mest ud af, at være ærlig overfor den potentielle kunde, og fortælle, hvornår du forventer at kunne levere varen og hvor meget det vil koste. Jo hurtigere kunden har alle informationer jo bedre. Vælger kunden så at gå videre og rent faktisk lægge en ordre er der langt større chance for, at kunden har haft en god oplevelse. Vælger kunden ikke at lægge ordren har du sparret tiden og pengene du ville have brugt på reklamationen og den dårlige anmeldelse.

5. Gøre det svært for kunden at betale

Det værste sted at miste kunden er når han/hun er ved at betale. Det er ærgeligt at få kunden så langt ned i salgstragten for så at miste vedkommende. Den hyppigste årsag til, at kunden forlader dette step vil være, at det ikke er let nok at betale. Kortbetaling siger sig selv er en god ide, men alternativer som Mobile Pay og ViaBill har også vundet frem de seneste år. Du skal sigte efter at have et bredt nok udvalg til, at dine kunder kan betale med det de vil, men aldrig så bredt, at det er uoverskueligt for kunden. Hvad enten du er i gang med at starte en ny butik eller optimerer en eksisterende så hav ovenstående i fokus så går du aldrig galt i byen. Vi håber du har eller får succes med din webshop!

 

Det er aldrig sjovt at måtte dreje nøglen om, men vi håber, at du med ovenstående har fået bud på, hvordan du som webshop kan undgå det. Hvis du i sidste ende bliver nødt til at lukke forretningen kan det være en god idé at læse dette indlæg på Amino, der forklarer, hvad processen er når man går konkurs med sin forretning.