Priser
Kan du bruge Virtual Reality på din webshop?

Kan du bruge Virtual Reality på din webshop?

Virtual Reality bliver af mange spået som den næste store ting indenfor teknologi, og selvom prisniveauet stadig er en smule højt kan potentialet i teknologien sagtens forstås af mængden. Spørgsmålet er, om du som webshopejer kan have gavn af teknologien i fremtiden? Nedenfor prøver vi at kaste lys over, hvad du kan bruge Virtual Reality til i din webshop. Selvom prisen på teknologien er for høj til, at alle dine besøgende har den, så kan du sagtens begynde at tænke i fremtidens muligheder, hvis teknologien vinder så meget indpas som den spås. VR er bedst der, hvor du skal have kunden ud et bestemt sted for at kunne få mest gavn af produktet. Det kunne eksempelvis være, at en ejendomsmægler gav potentielle købere mulighed for at gå rundt i lejligheden/huset. Dermed ville den potentielle køber slippe for at skulle tage helt ud til lejligheden/huset. Det kan også være en shop, der sælger udstyr til friluftslivet, som giver kunden mulighed for at tage tingene med ud i skoven inden køb. En tredje mulighed kunne være en webshop der gav kunden mulighed for at gå rundt i et showroom (eller den fysiske butik hvis sådan en eksisterer) og tage varerne op og dreje dem ganske som de ville kunne i virkeligheden. Mulighederne med VR er kort sagt mange, men vil de næste år formentlig være en teknologi der er forbeholdt de større shops. Udviklingen er dyr og målgruppen lille. På sigt kan det dog helt sikkert blive en spændende mulighed for webshopejere at udvide deres onlineunivers med.

 

Hvad med augmented reality?

Det er ikke alle produkttyper der egner sig til at skulle have sin egen verden, men heldigvis er augmented reality også en fantastisk mulighed. Den er tilmed bredt tilgængelig allerede nu. Verden fik for alvor øjnene op for, og adopterede teknologien, da Pokémon Go i sommeren 2016 vandt sit indpas på smartphone-markedet. augmented reality kan være en fantastisk måde at vise det produkt du sælger i kundens egne omgivelser. Modsat Virtual Reality behøver brugeren ikke et dyrt VR-headset, og du kan komme i gang allerede i dag med at bringe kunden tættere på produktet. IKEA har været blandt de første af de store brands til at implementere teknologien. Her kan du i deres app få lov at se produkterne i dit hjem. Dermed kan du se din nye sofa i din stue inden du køber den. AR er også oplagt når du skal købe tilbehør til ting du ejer i forvejen. Eksempelvis kunne det være, at du gerne ville se, hvordan de nye sommerdæk vil se ud på din bil inden du køber dem. Eller om den maling du gerne vil have passer i farven på væggen til de ting du har stående.

 

Konklusion

Virtual Reality-teknologien er nok ikke helt moden til, at du som webshopejer bør hoppe ud i den. Dog giver den en lang række nye muligheder såfremt teknologien bliver den succes den spås. Tilgengæld er argumented reality der, hvor den åbner rigtig spændende døre for webshopejere. Den giver nye muligheder for at interagere med dine kunder online. Det bedste af det hele er nok, at du ikke behøver at skulle ud i en dyr app-løsning for at kunne det. Med Googles fokus på at bringe VR til web går der nok ikke længe før, at VR kan kodes ind på lige fod med andre funktioner i din webshop. Stay tuned!