Priser
Sådan forhøjer du konverteringsraten med en ”cart abandonment”-strategi

Sådan forhøjer du konverteringsraten med en ”cart abandonment”-strategi

Som webshop-ejer er en af de mest frustrerende ting at se når en potentiel kunde lægger noget i kurven, hvorefter de forsvinder. Cart abandonment er måske et af de største irritationsmomenter for en webshopejer. De færreste af os går ned i Netto, fylder indkøbskurven, og forlader den fyldte kurv på gulvet i butikken. Vores adfærd er derimod anderledes når vi snakker e-handel, og derfor skal vores tilgangsmetode som butiksejer, til at skabe flere salg også tilpasses derefter. Sandsynligheden for, at en potentiel kunde bliver forstyrret i en sådan grad, at han/hun forlader din webshop inden købet er gjort færdig, er nemlig ret stor. Undersøgelser viser, at den gennemsnitlige person bliver forstyrret 1 gang hvert 8. minut, hvorfor der er en stor risiko for, at din potentielle kunde bliver forstyrret i sit køb, og i sidste ende kan det betyde et tabt salg for dig som webshopejer. For at understrege risikoen viser en anden undersøgelse, at mere end 68% forlader deres indskøbskurv på en webshop. I teorien betyder det, at du skal have 312 personer til at starte indkøbsprocessen for blot at få 100 kunder. Ikke særlig opløftende tal, men hvad nu, hvis du kunne få nogle af de 68% til at købe hos dig alligevel? Det kan du! Ved at sende mails til de kunder, som forlader din kurv kan du nemlig konvertere 5-11% af dem der forsvinder. Det bedste af det hele er, at du kan automatisere processen så du ikke behøver at bruge tid på det så snart det er sat op.

 

Hvordan kommer jeg i gang?

Noget af det første du skal gøre er, at finde ud af hvor mange der forlader din kurv for at se, hvorvidt det kan betale sig at målrette din indsats her eller ej. Det kan være din indledende indsats er bedre brugt andre steder i købsprocessen til at starte med. Hvis du bruger Google Analytics er det hurtigt at sætte en tragtvisualisering op af dit købsflow, så du kan se hvor mange kunder der falder fra på de forskellige steps. Når du har besluttet dig for, at gå i gang med opfølgende mails er det tid til at finde ud af, hvor ofte og hurtigt du vil sende dem ud. Det varierer en del fra shop til shop, hvordan man gør det. Nogle sender den første mail en time efter en kunde har forladt kurven, mens andre venter en dag eller to. Det er også forskelligt, hvor mange emails man sender inden man giver op (eller har fået kunden), men som regel kan det godt betale sig, at være lidt stædig og sende mere end den første. Når du har bestemt dig for intervallet og antallet skal du have sat dig for, hvordan dine mails skal strikkes sammen indholdsmæssigt. Nogle shops tilbyder rabatkoder til dem der har forladt en kurv, mens andre spiller på produkterne og andre på noget helt tredje. Nedenfor kan du se lidt inspiration til dine mails ved at se, hvordan andre har gjort det. Afhængigt af, hvilket shopsystem du bruger findes der højst sandsynligt et plugin til det, som kan hjælpe dig med at komme i gang.

 

Inspiration til mine opfølgningsmails

Der er mange måder at strikke dine opfølgende mails sammen på. Vi anbefaler, at du starter med at gøre det simpelt. En almindelig mail blot med din tekst og logo er rigeligt. Så kan al den fancy grafik mv. altid blive lagt på i fremtiden. Det vigtigste er at have et udgangspunkt, som du kan arbejde ud fra. Hvis du gerne vil se, hvordan andre gør kan du f.eks. kigge her, hvor du kan se en række eksempler på, hvordan et mailflow kan se ud. Vi håber, at du med opfølgende mails kan øge din konvertering!