Julesalget er i gang, er du?
Julesalget er oftest en af de vigtigste sæsoner for en webshop. Derfor bør forberedelserne også være startet for længst i din webshop. Er de ikke det kan du heldigvis stadig nå en del, men du skal i gang nu. Nedenfor kommer en række tips du kan bruge uanset om du har været forberedt på julen i flere måneder eller først skal i gang nu.
Rabatkoder
Julegaverabat koder kan være en god ide at give dine kunder, som er ude i god tid. Det kunne eksempelvis være de første 100 som købte julegaverne i løbet af november fik 10% rabat på deres ordre.
Drop alt andet
Afhængig af din shops størrelse kan det være nødvendigt at aflyse alle unødvendige aktiviteter i julemåneden. Skyd kaffemøderne til januar eller februar og vær klar til at tage dig af den support og de ekstra ordrer, der følger med en højsæson i din shop.
Store flytterier og opdateringer frarådes
Har du et stort nyt design på vej eller er du ved at skifte shopsystem? Det er oftest ikke særlig klogt at lancere sådanne projekter midt i højsæsonen. Heller ikke i månederne op til. Gem det til foråret eller en lavsæson.
Gør klar til de besøgende
Sørg for, at dine landing pages er optimeret på den bedst mulige måde ift. konvertering. Det nytter ikke noget at få mange besøgende ind, hvis du ikke kan omsætte dem til salg.
Brug dine følgere
Hvis du har følgere på de sociale medier er det tid til at få dem aktiveret. Lav en julekonkurrence eller andet løbende juleindhold, som kan holde dem aktiveret op til jul.
Giv loyale kunder en tidlig julegave
Giv dine faste kunder muligheden for at få forskud på juleglæderne ved at give dem adgang til dine juletilbud før tid.
Vær meget specifik med leverings datoen
Det er meget vigtigt du kommunikerer seneste bestillings dato ud til kunderne. Ellers kan du potentielt set stå med utilfredse kunder, som ikke fik deres julegaver inden jul.
Fremhæv årets bestsellers
Det kan godt betale sig at lave en ”Julegave” kategori med dine bedstsælgende produkter. Det kan give de besøgende et hurtigt overblik.
Få nye kunder i folden
Sørg for at de nye kunder bliver endnu mere værd ved at få dem signet op på dit nyhedsbrev. Få dem til at følge dig på de sociale medier mv.
Fang dem der slap væk
Sørg for at have din cart-abandonment-strategi på plads for at få endnu mere ud af de besøgende.
Hold kunderne opdateret
For at undgå al for meget manuelt arbejde ifb. med ordrer bør du automatisere dit flow, så dine kunder automatisk holdes opdateret omkring status på deres ordre.