Dinero: Registrering af betaling
Hvis jeres kunder betaler med kreditkort eller anden forudbetaling i webshoppen, er det oftest fordelagtigt at registrere en betaling på den oprettede faktura, da der regnskabsmæssigt ikke er et udestående mellem jer og kunden, men i stedet mellem jer og en betalingsudbyder. Fakturaen kan derfor med fordel “lukkes” (registreres som betalt).
Vores system kan automatisk registrere betaling af fakturaer i Dinero. Vi kan enten konsekvent registrere betalinger på alle fakturaer, der oprettes af Pairy, eller vi kan indstille systemet til at registrere betaling på udvalgte fakturaer ud fra den anvendte betalingsmetode i webshoppen. Dette er typisk relevant, hvis der tilbydes flere forskellige betalingsmetoder i webshoppen (Quickpay, Bambora, Stripe, Paypal, Klarna, Vipps etc.), da “tilgodehavende” kanaliseres ud på en konto for den enkelte betalingsudbyder.
Hvis I eksempelvis både tilbyder betaling via Quickpay, via Klarna og via Paypal, oprettes en beholdningskonto for hver af dem:
NB! Dette er et tænkt eksempel! Rådfør dig gerne med jeres bogholder eller revisor.
55050 : Quickpay
55060 : Klarna
55070 : Paypal
Ordrer betalt via Quickpay vil systemet registrere som betalt på konto 55050*.
Ordrer betalt via Klarna vil systemet registrere som betalt på konto 55060*.
Ordrer betalt via Paypal vil systemet registrere som betalt på konto 55070*.
Via ovenstående fremgangsmåde, opstår der det føromtalte “tilgodehavende” til de enkelte betalingsudbydere. Dette udlignes senere når udbetaling kommer fra betalingsudbyderen. Bemærk at der her bør tages højde for gebyrer, som betalingsudbyderen i nogle tilfælde trækker fra udbetalingen (hvor andre fakturerer det særskilt). Læs eventuelt mere om udligning af dette på følgende side under “Del 2”: https://pairy.dk/support/saadan-bogfoerer-du-betalingsgebyr-i-dinero/
Registrering af betalinger i andre valuta end DKK
Bemærk at vi kategoriserer registrering af betaling i “DKK” hhv. “Øvrig valuta”. Dinero er bygget rundt om DKK som valuta, men understøtter andre valuta. Det betyder dog at vi ved registrering af en betaling skal angive tilsvarende værdi i DKK. Værdien vi angiver tager udgangspunkt i den daglige vekselkurs, men hertil kommer diverse kursdifferencer, gebyrer mv. samt den reelle kurs på udbetalingsdagen fra udbyder. Derfor opfordrer vi til at betalinger i EUR registreres på separat konto til senere afstemning og korrigering for kursdifferencer.
* Rådfør dig altid med jeres bogholder eller revisor, så de er afklaret i forhold til fremgangsmåden og hvilket konti der anvendes. I sidste ende vil det højst sandsynligt være dem, der skal afstemme en eventuel mellemkonto. Med fordel kan link til denne side sendes direkte til bogholder eller revisor.