Brug influencere til at sælge mere i din webshop

Brug influencere til at sælge mere i din webshop

Influencere er i moderne forstand en forholdsvis ny marketingkanal. Selvfølgelig har der altid eksisteret såkaldte influenter, men i de senere år er det blevet nemmere at komme i nærheden af for den almindelige webshopejer. Hvis du får den rette strategi på plads og eksekveret den kan du derfor få en rigtig god salgskanal ud af at bruge influencere som marketingkanal for din webshop. Nedenfor har vi samlet en række gode råd og muligheder ift. komme i gang med influencermarketing i din webshop.

 

Hvilke produkter passer influencermarketing på?

I teorien egner de fleste produkter sig til markedsføring via influencere. I hvert fald hvis du sælger B2C. Hvis du er en B2B-webshop giver det nok ikke mening i samme grad, så derfor vil vi i denne artikel fokusere på B2C-webshops. Har du en B2B-webshop kan det sagtens være, at der er muligheder derude, men du skal nok være mere kreativ end en klassisk B2C-webshop.

Årsagen til, at B2C-webshops egner sig bedst til influencermarketing er, at det typisk er på kanaler som Instagram, TikTok mv., at influencere taler direkte til slutbrugeren og hvis du kan få dit produkt til at passe ind i deres content skabes den gode synergi. Det nytter ikke det store, at en influencer, der primært følges af børnefamilier begynder at markedsføre produkter til hospitalsvæsenet. Produktet skal derfor være relevant for følgerne af de influencere du vælger at benytte. Læs mere under “Hvor kan jeg finde de rigtige influencere” for at se, hvordan du kommer i gang med at finde de rigtige til din webshop.

Hvad koster det at bruge influencere?

Hvad skal jeg betale for at markedsføre mit produkt hos en influencer?

Det er meget forskelligt, hvad det koster at markedsføre sit produkt hos en influencer. I gamle dage kunne du oftest slippe afsted med at betale ved bare at give et produkt væk. Den trend er ved at ændre sig hos de større influencere, hvor det er deres primære indtægtskilde. Man kan jo ikke betale sine regninger med mælk. Hos mikroinfluenterne kan det sagtens være, at de er tilfredse med at få produktet for at omtale det da de har det som deres hobby. Og hvis det er et produkt der virkelig giver værdi for dem vil det højest sandsynligt også være relevant for følgerne.

Hos de større influencere skal man oftest betale et beløb for, at dit produkt bliver vist/omtalt og der vil være forskel på typen af opslag mv..

Kan det betale sig at bruge influencere

Kan det betale sig at bruge influencere i min marketing?

Influencere er en kanal du skal vurdere på linje med Paid marketing og SEO. Derfor skal du selvfølgelig også måle på den individuelt for at se om den kan betale sig. Som udgangspunkt kan det være en hurtig kanal at komme i gang med fremfor SEO, der tager mange måneders indsats før resultaterne begynder at vise sig. Du skal dog også vurdere om Paid Ads er en hurtigere og bedre vej til omsætning, hvis du lige starter ud. Hvis du allerede er i gang med andre kanaler og gerne vil have et ekstra ben på, eller hvis du bare gerne vil i gang med influencermarketing, så kan influencermarketing være den helt rigtige kanal for dig til at skabe meromsætning. I udgangspunktet er der flere forskellige måder at måle salget via influencere på.

Rabatkoder

En af de mest gængse metoder er oprette en specifik rabatkode til kampagnen. Ulempen er selvfølgelig, at du skal give rabat på produktet, men hvis du stadig tjener på produktet er det et godt trade at lave da flere vil være tilbøjelige til at handle hos dig, hvis de føler at de “får” noget fra influenceren. Det giver dig også mulighed for meget præcist at måle, hvor mange salg du har fået ud af en specifik influencer. Den data kan hjælpe dig med at beslutte, hvilke influencere du eventuelt skal fortsætte med og hvilke du skal droppe eller prøve noget andet med. I en tid, hvor tracking er svært er det en rigtig god måde at gøre det på.

Landingpage

En lidt mere tidskrævende tilgang kan være at lave en landingpage specifikt til influenceren eller kanalen generelt. Det kan dog også give en bedre og mere eksklusiv oplevelse til slutkunden, så på den led kan det også skabe noget mersalg. Dette vil også gøre det muligt for dig at måle, hvilke kunder der kommer fra din influencerkanal. Ulempen er, at det er mere tidskrævende at komme i gang med, og kræver meget arbejde, hvis du vil gøre det individuelt for hver influencer du arbejder med.

Mavefornemmelse

Lad os starte med at slå fast: Mavefornemmelse kan du ikke bruge til så meget, hvis du har en stor shop. Men den skal heller ikke undervurderes, og hvis du har en lille shop vil du højest sandsynligt selv kunne vurdere, hvis der kommer et boost i salget i forbindelse med en influencerkampagne.

Mål om du tjener penge på influencere

Hvordan kan jeg se om jeg tjener penge på at bruge influencere?

Regnestykket er relativt simpelt i første omgang, men kan dog gøres en smule mere kompliceret. Det afhænger helt af din tilgang. Det åbenlyse regnestykke hedder omsætning minus kostpris og udgifter til influenceren. Det lidt mere avanceret regnestykke er at inddrage LTV (lifetime value), altså hvor meget du tjener på kunden over tid. Til at starte med har du måske betalt noget for at få kunden ind i butikken, men hvis kunden ender med at handle hos dig flere gange kan du sprede den omkostning udover de andre køb og dermed tjene mere på kunden.

Hjælp
Resultater
Kontakt os

    Dit navn (valgfrit)


    Din E-mail


    Din besked

    Vedhæft fil

    Tak for din henvendelse.
    Beskeden er nu sendt.
    Vi vil vende tilbage hurtigst muligt