Hvornår giver det mening at automatisere processerne i din webshop?
Når du starter og skalerer din webshop vil der være punkter i din rejse, hvor du vil overveje, hvorvidt en proces kan automatiseres og hvorvidt det giver mening. Det er et spørgsmål, som er svært at svare entydigt på. Ikke desto mindre har vi i det nedenstående indlæg forsøgt at give et overblik over et par steder, hvor det kunne give mening at overveje, samt hvornår du bør begynde at tænke i de baner.
Skal jeg automatisere alt jeg kan?
Nej det vil sjældent være en god idé. I hvert fald ikke til at starte med. Der vil være steder, hvor det i starten giver mening at køre en manuel håndtering så du ved, hvordan processen foregår, men også fordi, at det ofte koster tid og ressourcer at automatisere dine processer indledende. Så hvis du ikke har overblikket over en proces eller hvordan du vil automatisere den kan du ende med at få automatiseret den uhensigtsmæssigt. Det kan også være, at det ikke er investeringen værd indledende.
Hvilke automatiseringer skal du starte med?
Det bliver selvfølgelig et svar, der er farvet af det vi laver hos Pairy. Det er dog de færreste der synes, at manuel bogføring af ordrerne i webshop er noget, som giver værdi. Oftest vil tiden være bedre brugt andre steder. Derfor ville det være et af de første steder, som det giver mening. Pairy kan eksempelvis sættes op på 10 minutter, koster et lavt beløb om måneden og automatiserer den proces. Derfor vil det oftest være en investering der er tjent hjem, hvis du eksempelvis bare har 5 ordrer om måneden.
E-mail automations
E-mail automatiseringer er et andet område, som giver rigtig god mening at starte med. Igen er der tale om en relativt lille investering indledningsvist sammenlignet med både tidsbesparelsen og udbyttet det kan give. Et par idéer til e-mail automatiseringer kan bl.a. være:
- Automatisk udsendelse til kunder med et ønske om Trustpilot-anmeldelse
- Forladt kurv e-mail til kunder der har forladt kurven uden at bestille
- Automatisk velkomstflow til nyhedsbrevstilmeldinger
Kan jeg bruge de samme automatiseringer altid?
Nej, du må nok erkende, at din webshop aldrig bliver færdig. Det samme gør sig gældende for dine automatiseringer. Der er selvfølgelig nogle automatiseringer, som har længere levetid end andre, men de fleste er dynamiske og vil skulle genbesøges i takt med, at din forretning vokser. Nedenfor er et godt eksempel på en kundes vækstrejse igennem behovene hos Pairy:
Lille webshop: Lille Pairy-løsning
Når webshoppen ikke har særlig mange ordrer pr. måned kan den lille Pairy-integration løse de fleste behov for virksomheden. I integrationen er der tale om en simpel ordreroverførsel, som flytter ordrerne fra webshoppen til regnskabsprogrammet løbende. På den måde sikrer webshoppen sig, at ordrer bliver bogført og overført løbende.
Webshop i vækst: Større Pairy-løsning:
I takt med, at webshoppen skalerer vokser den typisk ind i vores Standard eller Premium pakke. Her er der typisk behov for lagerstyring og registrering af betaling på fakturaerne. Det, som før var en lille opgave da der var få ordrer, bliver pludselig en lidt større tidsrøver når der er mange ordrer. Derfor giver det mening at automatisere de dele af forretningen nu. Det er også vigtigere end før, at intervallet for synkroniseringerne er oftere end før da virksomheden er mere afhængig af, at systemerne er bundet sammen begge veje.
Stor webshop: Pairy Enterprise:
På de helt store løsninger vil virksomheden typisk have behov for vores Pairy Enterprise-løsning. Her har virksomheden behov for at binde systemerne sammen på tværs af flere markeder og lokationer. Har man også fysiske butikker er der også behov for at binde dem sammen med webshoppen og ERP-systemet i højere grad. Typisk er man også vokset ud af de mindre regnskabsprogrammer og bruger et system som Business Central.
Hvordan kommer jeg i gang?
Som i mange andre henseender giver det mening at komme i gang i de små og udvide løbende. Hvis du er en lille eller nystartet webshop ville det give mening at starte i salgsafdelingen og skaffe flere salg. Altså ville e-mail automations være en god idé at få på plads. Når du er lidt længere og er begyndt at få ordrer ind giver det mening at automatisere meget af denne del. Eksempelvis ved at automatisere bogføringen til regnskab med Pairy. Det kan også være automatisering af pakkelabels ved at få dem printet automatisk hvis du sender selv.
Uanset hvad er det bare med at komme i gang, så kan du altid udvide eller ændre efterfølgende.