Laver du også disse 6 fejl når du tekstforfatter?

Laver du også disse 6 fejl når du tekstforfatter?

Du skriver og skriver, optimerer og optimerer… Søgemaskinerne skal have fodret informationen – mens du stadig holder fokus på kunden. Dine produktbeskrivelser bliver bedre og bedre, mens du selv bliver mere dygtig til at forfatte. Lyder det som dig? Dog undrer du dig måske fra tid til anden om det overhovedet nytter. Om din tid ville være givet bedre ud andre steder? Det mener vi bestemt ikke, men nogen gange kan man overgøre det hele. Vi har i det nedenstående samlet en liste over de typiske fejl der laves, når man laver sin “Copywriting”.

 

For meget produktfokus

Denne fejl er nem at lave. Selv erfarne tekstforfattere laver den! Som salgsperson og webshopejer er du selvfølgelig begejstret for dit produkt, men det kan også blive for meget. Kunderne er ikke interesseret i samtlige features og specifikationer. De vil vide hvilken værdi produktet giver dem. I stedet for kun at fortælle at den cykel du sælger har 21 gear, så fortæl at det gør det nemmere at komme over bakkerne. De kunder der behøver at vide præcist hvilke gear der sidder på cykel, ville alligevel ikke skulle overtales af en produktbeskrivelse.

 

Meningsløs snak forgifter dine tekster

Mange tekster og beskrivelser tager udgangspunkt i buzz-words som ‘verdensklasse’, ‘markedsledende’ eller ‘innovativ’. Disse ord er blevet brugt så meget, at de ikke længere har en effekt på dine kunder. En god tommelfingerregel er at spørge sig selv, hvad betyder dette egentlig? Hvis du ikke umiddelbart kan svare på dette, så fjern det igen.

“Innovative skosåler fra markedsledende producent” er mere meningsløs snak end det er meningsfuldt, prøv i stedet…
“Skosåler der skåner dine fødder, brugt af mere end 20.000 på verdensplan” Dette er mere relaterebart og relevant for dine kunder.

 

En adjektiv overdosis

Adjektiver hjælper os med at forklare hvordan vores produkter ser ud, hvad de kan og hvilke fordele de giver kunderne. Adjektiver er både brugbare og nødvendige når man er tekstforfatter, men hvis de bliver overbrugt kan de faktisk have en negativ effekt på kunderne.

“Denne afslappede, flotte serie af smukke servietter har et unikt udseende, moderne men samtidigt klassisk udseende, som passer perfekt til hyggelige aftener med vennerne.”

Problemet her bliver, at de sløver din læser ned i tempo og samtidigt forvirrer dem. I stedet ville følgende være mere end tilstrækkeligt;

“Denne afslappede serie af servietter passer til det hyggelige middagsselskab.”

Brug kun et adjektiv før et navneord. I stedet for afslappede, flotte serie… så bare brug afslappede.

Brug ikke adjektiver til at beskrive det åbenlyse. Lad være at beskrive hvordan et produkt ser ud, hvis du viser et billede.

Vælg følsomme og følelsesladede ord. Fin, flot og godt er kedelige og intetsigende i et produkttekst, skriv i stedet ord som fortryllende, blændende eller fantastisk.

 

Afhængig af faktuel information

Dine tekster skal ikke kun være information om produktet. Som tidligere nævnt, så må du gerne fortælle om hvilken værdi produktet giver. Dette kan eksempelvis gøres igennem historier eller ‘drømme-scenarier’ for kunden. Hvis du kan formå at visualisere eller få kunden til at forestille sig produktet, er du allerede langt hen af vejen. Dette kan blive utrolig svært for kunden, hvis der kun er facts og specs i produktteksterne. Selv de mindste historier – eller måder kunden kan relatere til produktet – kan give store forbedringer til din konverteringsrate.

 

Mangel på personlighed

Mange større webshops produkttekster har en ordlyd der skal ramme meget bredt, det kan hurtigt give en kold og kedelig tekst. Der er dog ingen kunder der rigtigt kan relatere til et ansigtsløst firma uden sjæl – og endnu mindre hvis du sælger niche produkter. For bedre at forbinde med dine læsere, skal der helst være et twist af personlighed i teksterne. Det gør ikke noget, at dine kunder kan mærke der sidder en rigtig person der brænder for produkterne på den anden side. Når du sætter personligt præg på dine tekster er det dog vigtigt ikke at blive useriøs og joke for meget, teksterne skal stadige være professionelle!

 

Redigerer indenfor fem minutter

Det er umuligt at skrive en perfekt produkttest første gang du forsøger. Ikke engang professionelle tekstforfattere kan sidde og skrive om det samme produkt i en køre. Det kræver både øvelse at mestre forfatterrollen, men også tid og nøjsom gennemgang at skrive den perfekte tekst. Lad være at skrive en middelmådig tekst og send det live. Risikoen er at du glemmer “den skal jeg lige vende tilbage til” – eller værre at du når at skræmme kunder væk, som ikke kommer igen. Det er bedre at holde et produkt som kladde en dag yderligere og derved få tid til at perfektionere teksten.

Hjælp
Resultater
Kontakt os

    Dit navn (valgfrit)

    Din E-mail

    Din besked

    Vedhæft fil

    Tak for din henvendelse.
    Beskeden er nu sendt.
    Vi vil vende tilbage hurtigst muligt