Priser
Højere konvertering og gensalg ved hjælp af rabatter, kuponer og deals

Højere konvertering og gensalg ved hjælp af rabatter, kuponer og deals

Vi, hos Pairy, bruger hver dag mange timer på at kigge på forskellige webshops og herigennem også en masse tilgange til hvordan de forsøger at sælge deres produkter. Der findes et næsten uendeligt antal af variationer – med dertilhørende succesrater. Det kan variere meget i forhold til branche og produkter hvad der virker – og hvad der virker for en – virker ikke nødvendigvis for en anden. I dette indlæg har vi forsøgt at sammensætte en liste med relevante og konkrete forslag og idéer til hvordan du som webshopejer kan øge din konverteringsrate og gensalg. Listen indeholder mere komplekse marketingstiltag – og helt basis ting såsom tilbud på forskellige produkter.

1. Ugentlige / månedlige tilbud

Tilbud er en god måde at tiltrække både nye kunder, men også tidligere kunder. Ved at have skiftende og nye tilbud på siden, vil nye og tidligere kunder tjekke siden ud med jævne mellemrum for at holde sig opdateret på tilbudene.

2. Pre-lanceringstilbud

For at hype et nyt produkt, kan tilbud på pre-order give trafik på hjemmesiden. Samtidig er det en god måde at få folk til at vende tilbage, hvis de ved at nye produkter rammer webshoppen før det overhovedet er på lager.

3. Helligdag og sæson deals

Helligdage og andre sæsonprægede perioder er rigtig gode periode til at skrue op for salget. Eksempelvis bliver Black Friday mere og mere populært herhjemme, hvilket har gjort det til en af de største handelsdage. Vi har tidligere skrevet en artikel om hvilke mærkedage du som webshopejer kan udnytte til mere salg.

4. Forladt kurv

Kunden kigger, vælger og tager stilling. Alligevel efterlader de varerne i kurven og lukker siden. Så tæt på, men intet salg. Disse lige-ved-og-næsten salg er så ærgerlige, men med en god cart abandonment-strategi kan du følge op og måske vende situationen til et salg. Der kan være mange grunde til hvorfor en kunde efterlader kurven, derfor er der ofte nemme salg at hente i denne sammenhæng.

5. Nyhedsbrev sign-up koder

“Vil du modtage vores nyhedsbrev – med fede artikler og seje nyheder?” Nej tak… Vi bliver konstant bombarderet med emails om nye produkter eller information om den nye fede farve. Så chancen for at du får frivillige tilmeldinger til dit nyhedsbrev er minimal. Det er ærgerligt – for marketing igennem email kan være virkelig effektivt. I stedet for at fortælle om hvad du vil sende i emailen, så tilbyd kunderne en rabatkupon eller lignende for at tilmelde sig. Selvom det kan virke som en “dyr” email at få fat i, så tænk over hvor få der skal lave et genkøb før det har tjent sig hjem igen.

6. Incitamenter til social interaktion

Noget af det bedste en virksomhed kan opleve er når kunderne selv anbefaler til venner og familie. Dette kan imødekommes ved at have incitamenter for deling af materiale på eksempelvis sociale medier. “Del på facebook og få 10% på din næste ordre” eller “Tweet din yndlings kjole fra vores forårskollektion – og vind den!”. Det er kun fantasien der sætter grænser for hvad der kan deles, så på med den kreative-kasket og prøv dig frem!

7. Refferals

I forlængelse af ovenstående, kan dette eventuelt også inkludere en reward til personen der deler, hvis en fra deres netværk køber noget. Eller det kan være en gensidig gevinst hvis der købes noget. “Brug 200 kr. og få 50 kr. til dig og din ven”.

8. Rabat på første køb

Nye besøgende er ofte betænkelige ved at handle et nyt sted, hvis de ikke har fået anbefalinger eller andre incitamenter som beskrevet ovenstående. Mange gange skal “isen lige brydes”. En engangsrabat for nye kunder kan gøre underværker for din konverteringsrate. Et tilbud de næsten ikke kan sige nej til. Når det første køb er gennemført, så er de efterfølgende næsten altid nemmere og kan følges op med de andre tips i denne artikel.

9. Eksklusive tilbud til eksisterende kunder

Det er selvfølgelig ikke kun de nye kunder der skal nurses om. Eksisterende kunder skal gerne belønnes og engageres med jævne mellemrum. Det kan eksempelvis være kunder som har handlet i løbet af de seneste seks måneder: “Kære kunde  – vi er utrolig glade for at du har handlet hos os. For at vise hvor meget du betyder for os, vil vi gerne tilbyde 20% på din næste ordre og gratis fragt. Bedste hilsner, webshop xx”.

10. Minimumskøb

“Køb for over xx kr. og få gratis fragt” er en velkendt teknik brugt af mange webshops. Men er beløbet bare sat helt tilfældigt i håbet om at flere rammer den magiske grænse? Minimumkøb er en størrelse der kan gå lidt begge veje. Bruger dine kunder i gennemsnit 270 kr. på din shop, er en grænse på 300 måske god, da mange lige køber ét produkt mere for at få gratis fragt. Derimod kan det også skræmme kunder væk ved at være så uopnåelig, at det virker latterligt. Hvis du sælger postkort til 10 kr. stykket, vil et minimumskøb på 1000 kr., måske ikke være det mest optimale. Ydermere er det værd at bemærke den nyeste trend, hvor folk næsten er forvante med gratis fragt. Sider der arbejder med minimumkøb, bliver derfor fravalgt. Nogle studier foreslår sågar, at folk vælger de shops, hvor prisen på varen er inkl. fragt, fremfor de shops der har den billigste stk. pris – og tillægger fragt senere. Dette på trods af, at totalprisen er den samme!

11. Exit-intent offer

Der er blevet kigget på siden, nogen ting var interessante, men ikke nok til at man gider købe lige nu… Du kender sikkert det scenarie. En effektiv måde at påvirke de besøgende er et ‘exit-intent offer’. Et tilbud som vises når den besøgende har besluttet sig for at forlade shoppen. Et one-time tilbud på fri fragt, 10% rabat eller en kupon på et par gratis solbriller er nogengange det sidste skub den besøgende skal have.

12. Retargeted promotion

Kunder som har købt fra en specifik produktkategori er ofte tilbøjelige til at handle igen, hvis oplevelsen var god. Eksempelvis vil en kunde der har købt strømper, forventeligt reagere godt på et 50%-tilbud lige når der går hul på det første par. Det kan selvfølgelig være svært altid at time til perfektion, men med lidt tanke bag kan denne teknik være rigtig effektiv.

13. Influencere

Det er et meget velkendt trick at benytte kendte og mindre kendte som afsender af ens produkter i eksempelvis reklamer. Dette skyldes en forventning om at de kan have en vis indflydelse på potentielle kunder. Det samme gør sig gældende i 2018 for personer med mange følgere på sociale medier. På engelsk er disse blevet døbt ‘influencers’. Mange af disse får tilsendt produkter gratis, med en forhåbning fra producenter, at influenceren viser det frem til sine følgere. Et andet trick er at give denne en influencer en rabat-kode, som de kan videregive til deres følgere. Hvilken metode der virker bedst kan variere – og der findes desværre ikke nogen generel tilgang til metoden. En ting er dog sikkert – det bliver brugt overalt… fordi det virker!
En god måde til at holde styr på hvilke influencers der giver din forretning mest aktivitet, er at give dem individuelle koder, så du på den måde kan se hvorfra kunderne kommer.

14. Kundeklub / Loyalty Program

Det sidste på vores liste er også det mest omfattende. Du kender kundeklubber alle mulige steder fra, Club Matas, Coop, IKEA family og så videre. Disse er selvfølgelig eksempler med rigtig mange medlemmer, men mindre kan også gøre det. At have et decideret program tilrettelagt dine kunder kan gøre underværker. Det kan give dig mulighed for at afprøve mange af de ovenstående eksempler med direkte reference til deres effekt, fordi du jo kender kunderne og kan se hvorvidt de benytter de tilbud og rabatter du tilbyder dem individuelt.