Det skal du være opmærksom på når du skifter shopsystem

Det skal du være opmærksom på når du skifter shopsystem

Hvis du driver en webshop over længere tid kan det på et tidspunkt være fristende at skifte din eksisterende shopplatform ud med et andet. Det kan være, at du er blevet træt af den eksisterende platforms begrænsninger. Det kan være, at der er kommet et nyt smart system, der virker tiltrækkende. Det kan også være, at du skal udvide med endnu en shop og derfor vil prøve noget andet af. Årsagerne kan være mange. Det samme er mulighederne. Det er dog vigtigt, at du udvælger din nye platform utrolig omhyggeligt. Dette gælder, uanset om det er din første shop eller din tiende. Platformens formåen og dine behovs match kan være med til at afgøre, om du i sidste ende får succes med shoppen. Når du skifter fra én platform til en anden er der endnu mere du skal tage højde for da du skal sikre, at du ikke mister mange timers hårdt arbejde ved skiftet. Nedenfor har vi forsøgt at belyse nogle af de ting du skal være opmærksom på. Det er dog altid en god idé at have en kompetent rådgiver eller udvikler inde over processen.

 

 

Hvis du skifter fra et system til et andet

Når du skifter fra et system til et andet vil du typisk have en god idé om, hvilke behov du har nu og i fremtiden. Du vil dog også have nogle indgroede vaner, som du måske, måske ikke, bør tage op til overvejelse. Kig gerne på de nye muligheder med et åbent sind. Se på, hvorvidt det giver mening at ændre din proces for en given ting hvis en ny potentiel platform gør det på en anden måde end du plejer.

Hvis du har en shop i dag så ved du nogenlunde, hvilke behov du har til funktionaliteten i en ny platform. Det kan være en ulempe, at du er for sat i dine egne veje. Prøv derfor at kigge åbent på mulighederne for at ændre lidt på dine daglige rutiner, hvis det kan betyde et mere effektivt flow i din forretning. Vi har set mange shopejere, der har holdt fast i gamle og ineffektive flows fordi, at sådan har de altid gjort.

 

Der er også nogle praktiske og tekniske ting, som du skal tænke ind i processen:

  • 301-redirects på gamle adresser til nye
  • Flytning af data (produkter, kunder, ordrer etc.)
  • Ændring af integration til ERP.

Ovenstående vil typisk være noget, som din udvikler skal hjælpe med (pånær nummer 3, her er vi eksperter ;-)). Vores søstervirksomhed, Pandi Web, hjælper dagligt virksomheder med at udvikle, drifte og vedligeholde webshops. Så hvis du vil have en second opinion kan de være en mulighed.

 

 

Hvis det er din første shop

Hvis det er den første shop du skal i gang med har du ikke allerede en shophåndteringsproces. Det kan både ses som en fordel og en ulempe. Det er en ulempe fordi, at du ikke har erfaringer og trække på når du skal vælge shopsystem. Omvendt er det også en fordel fordi du får muligheden for at starte med ren tavle. Hvis du gør dit hjemmearbejde kan du indarbejde de mest effektive processer for shoppen allerede inden du er gået i gang.  Se eksempelvis vores artikelserie om effektiv lagerstyring her.

 

Når du har overblik over, hvilke krav du har til funktionaliteten i den nye shopplatform kan du begynde researchfasen. Der findes helt overordnet 2 grupper af webshopsystemer:

Open source webshopsystemer

Open source er en betegnelse, som dækker over, at kodebasen bag platformen er åben. Det betyder, at alle kan hente og kode i platformen som de vil. Altså har en udvikler mulighed for at tilpasse systemet helt præcis som han/hun gerne vil. Som webshopejer har du derfor stort set ingen begrænsninger andet end budget. Du kan få shoppen til at se ud og opføre sig præcis som du gerne vil have. Du står omvendt også med hovedpinen når noget ikke virker som det skal i det grundlæggende og skal punge ud når du gerne vil have udvidet med nye funktioner.

Blandt de mest benyttede open source webshopsystemer findes:

WooCommerce (bygget ovenpå WordPress) (Se vores integrationsmuligheder her)

Magento (Se vores integrationsmuligheder her)

Prestashop (understøttes ikke af Pairy)

 

Closed source / hosted webshopsystemer

Hosted shop løsninger er lukkede platforme. Her har du ikke adgang til at rette i alt mellem himmel og jord. Du vil kunne tilpasse det visuelle i shoppen til døde, men er efterladt til platformens nåde når der er tale om udvidelse af kernefunktioner mv.. Tilgengæld skal du ikke selv tage stilling til sikkerhedsopdateringer, hosting osv.. Det er en del af pakken.

Blandt de mest benyttede hosted shop løsninger findes:

SmartWeb, Wannafind og Scannet (samme bagvedliggende platform) (Se vores integrationsmuligheder her)

Shopify (Se vores integrationsmuligheder her)

 

Er du i tvivl om, hvilken platform der er den rigtige for dig? Vores søstervirksomhed, Pandi Web, udvikler, driver og vedligeholder dagligt store webshops på forskellige platforme.

 

Hvis du skal udvide med en ekstra shop

Hvis du skal udvide med en ekstra shop vil det i de fleste tilfælde give bedst mening at placere shoppen på samme platform. Det vil gøre det lettere for dig at strømline processer på tværs af shopsne, selv hvis de ikke sælger samme varetyper. Der kan være enkelte tilfælde, hvor det vil give mening at kigge efter et nyt shopsystem hvis du allerede har en shop i forvejen og skal udvide med en ny. Det kan eksempelvis være, at du er i en proces, hvor du i forvejen kigger efter et nyt system fordi du er træt af det gamle. Der kan det give mening at placere den nye shop på den nye platform du har valgt. På den måde kan du langsomt indføre de nye processer og på sigt skifte den “gamle” shop over på det nye system.

 

 

Hvad skal din egen rolle være

Din egen rolle i organisationen kan også have noget at skulle have sagt ift. valg af platform. Vil du gerne selv kunne sidde og rette i udseendet på din shop fremfor at skulle have designændringer forbi din udvikler? Så kan det give mening at vælge en hosted shop-løsning, som typisk er bedre gearet til den slags løbende ændringer fra shopejer. Du kan også få såkaldte page builders til eksempelvis WordPress/WooCommerce, det er dog aldrig en løsning vi vil anbefale da det kan gå en del udover performance på din shop.

 

Hvilken shopplatform skal jeg vælge?

Det er måske et af de sværeste spørgsmål der findes. Det er i hvert fald ikke et spørgsmål, som kun har ét rigtigt svar. Svaret afhænger meget af dig. Hvad har du i dag. Hvilke planer har du med shoppen. Både nu og om 5 år. Det kommer helt ned til, hvilke muligheder de enkelte shopsystemer giver dig for at opnå det du gerne vil. Shopsystemerne har hver især både styrker og svagheder når man sammenligner dem med hinanden. Vores søsterselskab, Pandi Web, arbejder til dagligt med design, udvikling og drift af forskellige shopsystemer. Du kan se mere i indlægget om emnet her.

 

 

Hjælp
Resultater
Kontakt os

    Dit navn (valgfrit)


    Din E-mail


    Din besked

    Vedhæft fil

    Tak for din henvendelse.
    Beskeden er nu sendt.
    Vi vil vende tilbage hurtigst muligt