Priser
Sådan tjener du penge på Black Friday

Sådan tjener du penge på Black Friday

Black Friday er de seneste år blevet kæmpe stort i Danmark. Der er nærmest ikke grænser for tilbuddene og de starter også tidligere og tidligere. Som mindre webshop kan det være svært at være med på noderne og rent faktisk tjene penge samtidig. Hovedpinen bliver ikke mindre af at dage som Singles Day også er på vej til at gøre sit indtog. Hvis du gerne vil have gjort din webshop klar til Black Friday (og de andre dage), kan du læse vores blogindlæg om emnet her. Det næste store spørgsmål er selvfølgelig, hvordan man så tjener penge når man er skruer priserne i bund. Det prøver vi at kigge nærmere på her. Det er nemlig ikke så let endda.

 

Hæv din gennemsnitlige ordre

En god idé kan være at tilbyde stor rabat på et bredt udvalg af populære produkter, som du ved kunderne gerne vil have fingre i. Når du først har skabt interessen skal du så være god til at tilbyde dem relevante produkter, der passer sammen med det, som de lige har proppet i kurven. Dermed øger du omsætningen pr. ordrer og samtidig chancen for, at ordren giver en samlet avance.

Det har vi skrevet mere om i “Sådan øger du omsætningen pr. ordre“. Hvis du formår at gøre dette succesfuldt behøver du ikke være nervøs for, at du ikke tjener noget på det produkt som du har givet tilbud på. Så længe du skaber et samlet overskud på ordren er den hjemme.

 

Øg livstidsværdien pr. kunde

En anden metode (som du bør arbejde med uanset hvad) er, at du hæver livstidsværdien pr. kunde. Hvis du formår at holde fast i kunder og skabe en loyalitet hos dem kan du tjene mange flere penge over længere tid. Dette kan bl.a. gøres ved at få kunder til at skrive sig op til dit nyhedsbrev. Når de alligevel er i gang med at handle hos dig er det oplagt at bede om tilladelse til at melde dem til dit nyhedsbrev.

 

Lav de rigtige tilbud

Vi har set en del webshopejere, som har tendens til at sætte så meget som muligt på tilbud. Det kan sjældent betale sig at gå ind i en Black Friday-periode med bind for øjnene. Brug gerne noget tid på at analysere dine produkter og find frem til dem, der vil give bedst mening at sætte på tilbud. Hvis du f.eks. sætter et produkt på tilbud, som tidligere kunder aldrig* har købt alene. Så er der en god sandsynlighed for, at Black Friday-kunder heller ikke køber produktet for sig selv på Black Friday. På den måde ved du, at du sælger 2 produkter når du sælger det ene.

* Aldrig er selvfølgelig en overdrivelse. Kig i generelle tendenser og udvælg de produkter, som giver bedst mening at sætte på tilbud uden at du risikerer hele din avance.

 

I forlængelse af dette kan det også være, at du skal fokusere på enkelte kategorier eller blot have en Black Friday-kategori. På den måde kan du guide kunderne derhen, hvor de kan finde tilbuddene. Dette sikrer, at de ikke selv skal sidde og lede for at finde de gode tilbud. Det værste der kan ske er, at du har fået en potentiel kunde ind i butikken, som ikke kan finde frem til de gode tilbud. Så er han/hun hurtigt sendt videre til din konkurrent.

 

Sluk for dine annoncer i perioden

De fleste annonceplatforme, som Google og Facebook, er auktionsbaseret. Det betyder, at jo flere der er om buddet, jo mere koster en visning. Medmindre du er parat til at poste rigtig mange penge i kan det derfor sjældent betale sig at bruge penge på annoncer på dagen. Du kender bedst dit annonceforbrug, så kig dit marketingbudget igennem og beslut dig for, hvornår det giver bedst mening at bruge pengene.

 

Det kan formentlig bedre betale sig at hente trafikken organisk på dagen. Sørg for at sende ud til dit nyhedsbrev (og lige den dag må du gerne sende ud flere gange på dagen, det er det folk forventer). Sørg for, at dem der allerede kender dig ved, hvilke tilbud du kører. Det kan jo være, at de deler dine tilbud med sine venner, og så er din reach lige blevet dét større.

 

Hvis du hver måned afsætter penge til annoncer kan du eventuelt tage det markedsføringsbudget du ville bruge på dagen og sprede ud og andre og mindre kompetetive dage. Det ville formentlig give dig et større resultat pr. krone.

 

Skal du overhovedet have et Black Friday-udsalg?

Flere og flere webshops er de senere år begyndt at droppe Black Friday helt eller delvist. Nogle webshops kører alternativer til Black Friday, hvor de sætter fokus på andre ting. Andre virksomheder dropper helt at bruge krudtet på dagen og fokuserer i stedet resten af julesæsonen.Nogle eksempler vi har set er bl.a. en virksomhed, der lukkede deres shop på dagen og i stedet brugte tid på teambuilding i virksomheden. Vi har også set en virksomhed, hvor medarbejderne tog ud og arbejdede frivilligt til et godt formål og skabte noget PR-værdi den vej igennem.

 

Om det kan betale sig for dig er selvfølgelig noget, som du bedst kan svare på. Det kan dog for visse webshopejere bedre betale sig at fokusere på tiden rundt om Black Friday fremfor den dag.

 

Er det for sent at være med på Black Friday?

Det bedste tidspunkt at udnytte Black Friday for mindre webshops var for nogle år siden. Der var konkurrencen ikke ligeså stor. Det var lettere at få resultater for indsatsen. Sådan er det med mange ting. Det betyder imidlertid ikke, at det er for sent. Det betyder bare, at du skal gøre en større og mere gennemarbejdet indsats. I alle tilfælde vil det give dig et bedre resultat. Men er du blandt de webshops, som først er ved at komme med på bølgen? Så husk, at der vil komme andre og lignende muligheder i fremtiden. Prøv at være blandt de første til at udnytte nye kanaler og muligheder. Så er du også blandt dem, der er bedst forberedte når andre træder ind på scenen.