Sådan skalerer du din webshop

Sådan skalerer du din webshop

Du har startet din webshop. Du har fået de første salg i hus. Du har fundet og løst de første problemstillinger. Nu vil du gerne skalere din webshop så det bliver en stor spiller. Men hvordan gør du det? Det er et godt spørgsmål, som ikke har et entydigt svar. Det afhænger meget af din webshop, af dine ønsker og dine ambitioner. Nedenfor har vi listet nogle af de ting, som vi har set webshops gøre med succes. Der er ingen garanti for, at det er nedenstående veje du skal gå. Men måske du kan få noget inspiration.

 

Vælg den rigtige host

Din host og skalering går hånd i hånd. I hvert fald hvis vi taler open-source-løsninger (WooCommerce og Magento). Hvis du bare tager det første og billigste webhotel du kan finde rammer du helt sikkert ind i problemer fremadrettet. Det kan godt være, at din månedlige betaling til webhotel vil være meget lille, men omvendt vil du også gå glip af salg pga. en langsom shop jo flere besøgende du så får. På de billige webhoteller deler du ofte pladsen på webserveren med flere hundrede andre sider. Det betyder, at i skal dele maskinkraften blandt mange sider og dermed er det en meget lille procentdel i hver især kan gøre brug af. Derfor: Brug tid på at finde en ordentlig host, som du kan skalere på. Det kan godt betale sig at finde et lidt dyrere webhotel, som samtidig har mulighederne for hurtigt at kunne flytte dig til en større løsning i fremtiden. Skriv gerne til os på [email protected], hvis du vil have vores konkrete anbefalinger til dig.

 

Hvis du er på en hosted shopløsning (Shopify, Scannet etc.), så behøver du ikke tænke så meget over hostingen af shoppen. Det er en del af det månedlige gebyr du betaler til shopudbyderen. Hvis din shop vokser sig rigtig stor skal du formentlig over på en Enterprise-løsning, men det vil typisk være noget shopudbyderen gør dig opmærksom på.

 

Udvid din webshop til andre lande

Hvis du gerne vil til udlandet med din webshop bør du lave en tjekliste over de ting, som du skal have styr på inden du trykker på knappen. Der er mange ting at tage højde for når du skal skalere til udlandet, og du bør derfor danne dig et overblik. Du vil aldrig blive 100% klar, så på et tidspunkt skal du tage springet, men jo mere du har styr på jo mindre kommer bag på dig. Nedenfor har vi samlet en kort liste over de ting du som minimum bør overveje.

 

Oversættelser

Det siger næsten sig selv. Et godt sted at starte er at få oversat dine webshop-tekster. De fleste oversættere tager penge pr. ord eller sætning. Derfor er det en god idé at gennemgå din side og få et overblik over hvad der skal oversættes. Du kan spare penge ved selv at identificere dublet-tekster. Lav et samlet dokument, hvor du har samlet alle tekster, der skal oversættes. Det gør det lettere for oversættere at prissætte og påbegynde opgaven.

 

Betalingsløsninger

Kreditkort er selvfølgelig en gængs betalingsmetode i de fleste lande. Der kan dog være varierende populære betalingsmuligheder fra land til land. I Danmark vil det eksempelvis være utænkeligt at åbne en webshop i dag uden at tilbyde Mobile Pay. Undersøg derfor markedet du skal ind på og find ud af, hvilket betalingsmuligheder, som er et must. Det kan være en idé at kigge på de lokale webshops og se på, hvilke betalingsmuligheder de tilbyder.

 

Markedsføring

En vigtig del når du kommer til et nyt land/marked er at få styr på markedsføringen. Det er som regel ikke nok at oversætte dine annoncer 1:1 og så er du kørende. Der kan være lokale forskelle og brugsmønstre som gør, at du skal differentiere markedsføringen. Her kan det være en idé at alliere sig med en person, som er bosat i det pågældende land. Find en freelancer du kan samarbejde med i den forbindelse. Hvis du har likviditeten i orden kan en løsning også være at hyre en country-manager, der kan hjælpe dig med at styre din organisation i landet.

 

Få styr på markedsføringen

Jo tidligere du starter med at få sat markedsføringen op jo bedre. Det kan godt betale sig at eksperimentere med forskellige annoncetyper når du ikke har huset fyldt med kunder og ikke har tiden til at fokusere på det. Remarketing er en must-have for de fleste webshops, så her kan det være et rigtig godt sted at starte. Hvis du ikke har lyst til at sidde med det selv kan du med fordel få et marketingsbureau til det. Det er dog en jungle at finde rundt i, så gør dit forarbejde grundigt. Uanset hvad kan det godt betale sig, at du har styr på det grundlæggende så du kan følge med i det arbejde du får udført.

 

Optimer din lagerstyring

Hvis du ikke optimerer din lagerstyring og skalerer din webshop kan det ende galt. Du kan stå med et kæmpe oprydningsarbejde, hvis du ikke får styr på lageret fra starten. Det kan godt betale sig at tænke scenarierne igennem og få processer på plads for hele din lagerstyring.

 

Vi har skrevet en artikelserie, hvor vi sætter fokus på, hvordan du kan effektivisere din lagerstyring.

 

Kundeservicen

Kundeservice er vigtig at have styr på inden du skalerer din shop alt for meget. Hvis du ikke kan servicere det nuværende antal kunder tilfredsstillende, så kan du heller ikke når du får endnu flere. Derfor skal du have styr på din kundeservice. Hvilke kanaler tilbyder du? Mail, chat og telefon? Kun nogle af dem? Til hver af kanalerne findes der systemer til at håndtere henvendelser effektivt. Hos Pairy bruger vi selv Zendesk til at håndtere vores mailhenvendelser. De tilbyder også både chat og supportarkiv, så der er mulighed for at samle det hele i ét system, hvis det er det du vil. Der findes også en række andre alternativer til Zendesk, som kan det samme, så hvis du ikke er fan af Zendesk kan du finde mange andre.

 

Hvis du skal have en chat eller allerede har en i forvejen, så har vi skrevet et indlæg om, hvordan du kan skabe flere salg i chatten.

 

På telefonsiden findes der også en lang række telefonsystemer til håndtering af supporthenvendelser. Hvis du tilbyder telefonsupport og vil skalere din webshop vil det derfor være en god idé at få sat systemet op allerede nu. Skal du til andre lande så sørg for at undersøge mulighederne for dette inden du lægger dig fast på et system, som ikke understøtter det.

 

 

Investor med kloge penge

Det kan være en stor investering at skulle skalere din webshop til andre lande. Afhængig af dit ambitionsniveau kan det måske betale sig, at få en investor med ombord. Det vil give dig den fornødne likviditet til at investere i ting som markedsføring, shopudvidelser mv.. Hvis du vælger at gå denne vej så sørg for, at du undersøger markedet grundigt og går efter det man kalder kloge penge. Det er en del af din virksomhed du afgiver, så det er vigtigt du er utrolig grundig i din forundersøgelse. Et godt sted at starte kan være på investorportalen Capino, som kan matche dig med interesserede investorer.

 

Hvis du ikke vil afgive procenter af din virksomhed kan det også være en mulighed at få et virksomhedslån enten i banken eller via portaler som Capino eller Flexfunding.

 

Slip for den manuelle bogføring med Pairy

Selvfølgelig måtte den komme, når det er os der har skrevet indlægget. Hvis du ikke allerede har automatiseret din bogføring af ordrer fra din webshop til dit regnskabsprogram, så er det her et godt sted at starte. Jo flere ordrer du har jo mere tid vil du spare samlet. Med en integration mellem din shop og dit regnskabssystem vil du således kunne frigøre timer, som kan bruges på andre ting i virksomheden. Læs mere om, hvordan du kommer i gang her.

 

Ovenstående var vores take på ting, som du kan overveje i forbindelse med skaleringen af din webshop. Listen er ikke udtømmende og er vores erfaringer baseret på de webshops vi dagligt taler med. Hvis du har konkrete overvejelser eller spørgsmål svarer vi altid gerne på disse på [email protected].

Hjælp
Resultater
Kontakt os

    Dit navn (valgfrit)

    Din E-mail

    Din besked

    Vedhæft fil

    Tak for din henvendelse.
    Beskeden er nu sendt.
    Vi vil vende tilbage hurtigst muligt