Påvirker coronasituationen din webshop?

Påvirker coronasituationen din webshop?

Danmark er officielt lukket ned på ubestemt tid, og det betyder, at du som webshopejer kan stå i en hel ny situation med en række udfordringer. Der er dog også muligheder, især for e-handlere, der potentielt set kan skabe en del mersalg på, at folk skal sidde derhjemme og kukkelurer. Hos Pairy kan vi løbende følge med i udviklingen hos vores kunder, som repræsenterer et bredt udvalg af den danske og norske e-handel. I dette indlæg vil vi derfor tage temperaturen på shopsne i Pairy og samtidig komme med tips og tricks til, hvad du som webshopejer kan gøre for at tackle situationen bedst muligt.

 

Hvordan ser det ud med webshopsne under coronakrisen?

Til at starte med har vi kigget på antallet af ordrer den 13. februar (en måned før nedlukningen i Danmark), torsdag den 5. marts (en uge før nedlukningen) og torsdag den 12. marts (første dag for lukningen). Webshops på platformen har oplevet en stigning på 33% fra den 13. februar til den 5. marts. Den 12. marts var der dog et dyk på 5% sammenlignet med ugen før.

 

Ordresammenligning på webshops

Det er vigtigt at understreget, at dataen på nuværende tidspunkt ikke kan konkludere noget.

 

Hvad kan du som webshop gøre?

Som webshop er du langt bedre stillet end de mange fysiske butikker, der i disse dage er tvunget til at lukke forretningen ned på ubestemt tid. Spørgsmålet er selvfølgelig, om kunderne vælger at holde på pengene i usikre tider, det vil kun tiden vise. Der vil dog være en lang række ting, du som webshopejer kan gøre for at stille dig bedst muligt til at komme helskinnet igennem krisen.

 

Start med at få styr på lagerhåndteringen

Afhængig af størrelsen på dit lager og medarbejderstab kan det være relevant at ændre i procedure mv. for at mindske smitterisikoen mellem medarbejdere. En indledende checkliste kunne lyde som:

  • Sørg for, at der er mindst 2 meters afstand mellem dine medarbejdere
  • Sørg for håndsprit ved alle arbejdsstationer
  • Lagermedarbejdere bør have handsker på og ikke røre sig selv i ansigtet mv.

 

I tilfælde af, at en medarbejder er smittet vil handskerne hjælpe så smitten ikke spredes via ting og objekter som medarbejderen rører ved. Det er dog kun effektivt hvis smitten ikke sidder uden på handskerne.

 

Fortæl dine kunder, at du stadig er tilgængelig og tager forholdsregler

Det er en god idé at kommunikere direkte på på din shop til alle besøgende, at I stadig arbejder og er tilgængelige. Det giver de besøgende vished om, at de stadig kan bestille. Det næste du skal kommunikere er, at I har taget alle nødvendige forholdsregler (dette kan eventuelt gøres på en separat side). Det vil give kunderne en ekstra tryghed i en usikker tid og måske være det der er med til, at kunden i sidste ende placerer sin bestilling hos dig fremfor konkurrenten.

 

Pakker håndteres korrekt

Der er generelt meget usikkerhed forbundet med den nye coronavirus. Mange rygter og forkerte facts spredes konstant. Et nyt studie viser dog, at virussen med al sandsynlighed kan leve ganske længe på ting som plastik, pap og rustfrit stål. Derfor er det vigtigt, at du behandler disse korrekt og kommunikerer dette til dine besøgende. Du kan selvfølgelig ikke stå på mål for, hvordan din logistikpartner håndterer pakkerne, men du kan række ud til dem og høre, hvordan deres retningslinjer er. Hvis du tager dine forholdsregler og kommunikerer disse klart til de besøgende har du i hvert fald gjort dit.

 

Det er (måske) nu du skal bruge paid ads

Betalt annoncering de fleste steder beror sig på et auktionssystem. Det gælder for bl.a. Facebook og Google Ads. Det betyder, at der i krisetider som nu er færre annoncører om pladserne. Derfor falder priserne, og det kan potentielt set give dig gode muligheder for øget salg. Det er dog vigtigt, at du har styr på din konvertering inden du giver dig i kast med denne del. Ellers risikerer du, at du bruger pengene uden at tjene dem hjem igen. Det er muligt at sætte konverteringssporing op med Google Ads og Facebook Tracking Pixel, så hvis du ikke allerede har gjort det er det bare med at komme i gang. Hvis du vil have hjælp med opsætningen af tracking kan vi anbefale vores søsterselskab, Pandi Web.

 

Kunderne har måske ekstra spørgsmål

De besøgende kan føle sig mere usikre end normalt i denne tid. Det kan derfor være, at du oplever flere spørgsmål end normalt. Husk at besvar dem hurtigt og grundigt. Kundeservice er (også) i en krisetid ekstrem vigtig for din webshops fremtid. Hvis du ikke har en chat på din shop kan det være, at tiden er inde til det.

 

Husk at øge ordreværdien pr. kunde

I en krisetid er det endnu vigtigere at du får det meste ud af dine besøgende. Vi har skrevet et helt indlæg om at øge ordreværdien pr. kunde, som vi vil anbefale du læser.

 

Kunderne kan opføre sig anderledes i en krisetid. Det er derfor vigtigt, at du løbende tilpasser dig og følger med i udviklingen. Med ovenstående på plads burde du være godt på vej.

Hjælp
Resultater
Kontakt os

    Dit navn (valgfrit)

    Din E-mail

    Din besked

    Vedhæft fil

    Tak for din henvendelse.
    Beskeden er nu sendt.
    Vi vil vende tilbage hurtigst muligt